چکیده:
هوش فرهنگی یکی از کاراترین ابزارها برای انجام اثربخش وظایف در محیطهای دارای تنوع و ناهمگون نیروی کار میباشد؛ این نوع از هوش توانایی و مهارت ویژهای است که به فرد این امکان را میدهد تا در موقعیتهای چندفرهنگی بتواند به طور اثربخش به انجام وظیفه بپردازد. اهتمام اساسی در این پژوهش بررسی رابطه بین میزان هوش فرهنگی مدیران دفاتر یکی از خبرگزاریهای مجازی پرمخاطب کشور و توسعه مشارکت کارکنان آنها از دیدگاه مدیران و کارشناسان این خبرگزاری بود که انعکاس نظر آنها در قالب نتایج آماری استخراج شده از ۲۴۰ پرسشنامه این پژوهش ارائه گردید. تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و از نوع توصیفی ـ تحلیلی است. نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد رابطه بین میزان هوش فرهنگی مدیران دفاتر خبرگزاری با توسعه مشارکت کارکنان در هر چهار بعد هوش فرهنگی (فراشناختی، شناختی، انگیزشی و رفتاری) کاملاً مثبت، مستقیم و معنیدار است. ضرایب آزمون پیرسون برای هوش فرهنگی فراشناختی مدیران خبرگزاری برابر با 0.748، برای هوش شناختی برابر با 0.784، برای هوش انگیزشی برابر با 0.811 و درنهایت برای هوش رفتاری برابر با 0.652 حاصل گردید. همچنین با توجه به نتایج به دست آمده متغیر «توسعه مشارکت کارکنان خبرگزاری» با ضریب بتای 0.433، بالاترین تأثیر را از بهبود هوش فرهنگی شناختی مدیران میپذیرد. این ضریب برای هوش فرهنگی انگیزشی برابر با 0.402، هوش فراشناختی 0.388 و هوش رفتاری 0.345 حاصل شد.
خلاصه ماشینی:
اهتمام اساسي در اين پژوهش بررسي رابطه بين ميزان هوش فرهنگي مديران دفاتر يکي از خبرگزاري هاي مجازي پرمخاطب کشور و توسعه مشارکت کارکنان آن ها از ديدگاه مديران و کارشناسان اين خبرگزاري بود که انعکاس نظر آن ها در قالب نتايج آماري استخراج شده از ٢٤٠ پرسش نامه اين پژوهش ارائه گرديد.
نتايج حاصل از آزمون همبستگي پيرسون نشان داد رابطه بين ميزان هوش فرهنگي مديران دفاتر خبرگزاري با توسعه مشارکت کارکنان در هر چهار بعد هوش فرهنگي (فراشناختي ، شناختي ، انگيزشي و رفتاري ) کاملا مثبت ، مستقيم و معنيدار است .
نتايج حاصل از آزمون همبستگي پيرسون نشان داد رابطه بين ميزان هوش فرهنگي مديران دفاتر خبرگزاري با توسعه مشارکت کارکنان در هر چهار بعد هوش فرهنگي (فراشناختي ، شناختي ، انگيزشي و رفتاري ) کاملا مثبت ، مستقيم و معني دار است .
53 با توجه به اطلاعات فوق که بر اساس اطلاعات ٢٤٠ پرسش نامه به دست آمده است ، به بررسي و کنکاش فرضيات پرداخته شد و نتايج زير در مورد فرضيه هاي پژوهش به دست آمد که عبارت اند از: • بين دو متغير هوش فرهنگي فراشناختي مديران دفاتر خبرگزاري و توسعه مشارکت کارکنان را به مستقيم وجود دارد و رابطه بين آن ها قابل تعميم به کل جامعه است .
• بين دو متغير هوش فرهنگي شناختي مديران دفاتر خبرگزاري و توسعه مشارکت کارکنان را به مستقيم وجود دارد و رابطه بين آن ها قابل تعميم به کل جامعه است .