چکیده:
در سالهای اخیر پیشرفت مربوط به تکنولوژی اطلاعات، موجب تحول صنعت بانکداری در حوزه بانکداری الکترونیک شده است. خصوصا پیشرفت در تکنولوژی بیسیم و ارائه بانکداری موبایل، انعطافپذیری زمانی و مکانی در استفاده از خدمات بانکداری را برای مشتریان فراهم آورده است. از اینرو، هدف از این تحقیق، شناسایی و تعیین عوامل کیفی موثر بر ترویج بانکداری موبایل در سیستم بانکداری با استفاده از معادلات ساختاری میباشد. برای شناسایی عوامل کیفی موثر از300 نفر مشتری در بین یک بانک دولتی (ملی) و سه بانک خصوصی (پارسیان، اقتصاد نوین و سینا)، در شهر تبریز بهره گرفته شد. در این تحقیق، ابتدا از تحلیل عامل اکتشافی برای تعیین عوامل کیفی موثر بر ترویج بانکداری موبایل استفاده شد که چهار عامل کارکردگرایی، خدمات مشتری، محتوا، طراحی واسط انتخاب شد که سپس از بسته نرمافزاری لیزرل برای تعیین میزان تاثیر هریک از عوامل تعیین شده استفاده شد که یافتههای پژوهش حاکی از آن است که خدمات مشتری را بهعنوان عامل مهم تاثیرگذار بر اثربخشی بانکداری مویابل تعیین شد.
خلاصه ماشینی:
در این تحقیق ، ابتدا از تحلیل عامل اکتشافی برای تعیین عوامل کیفی موثر بر ترویج بانکداری موبایل استفاده شد که چهار عامل کارکردگرایی، خدمات مشتری، محتوا، طراحی واسط انتخاب شد که سپس از بسته نرم افزاری لیزرل برای تعیین میزان تاثیر هریک از عوامل تعیین شده استفاده شد که یافته های پژوهش حاکی از آن است که خدمات مشتری را به عنوان عامل مهم تاثیرگذار بر اثربخشی بانکداری مویابل تعیین شد.
چانگ و کوآن (٢٠٠٩) و لین (٢٠١٠) نیز استدلال کرده اند که تجربه های مشتری در مورد خدمات بانکداری موبایل مقاصد آن ها برای استفاده از این خدمات را تحت تاثیر قرار میدهند.
هدف اصلی این تحقیق ، تعیین مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر کیفیت بانکداری موبایل حیاتی است و به ارائه دهندگان خدمات کمک میکند تا بر عواملی که بالاترین وزن را دارند تمرکز کنند و بهترین سیاست را برای بهبود اثربخشی بانکداری موبایل شناسایی کنند و دو هدف فرعی را دنبال میکند، ١) عوامل کیفی بانکداری موبایل بر اساس مرور و تجزیه وتحلیل کردن تحقیقات پیشین در مورد عوامل کیفیت بانکداری موبایل ؛ ٢) بررسی ضریب تعیین هر یک از عوامل تعیین شده در کیفیت بانکداری موبایل .
مفهوم کیفیت بانکداری موبایل را میتوان به صورت ارزیابیها و قضاوت های کلی مشتری در رابطه با تعالی و کیفیت ارائه محتوای موبایل در زمینه بانکداری موبایل تعریف کرد ,Delone) (٢٠٠٥ ,Lee ;٢٠٠٣ ,Santos ;٢٠٠٣ چند تحقیق عوامل کیفیت بانکداری موبایل را به وسیله بررسی تمایل رضایت مشتری و قصد رفتاری برای استفاده از بانکداری موبایل مطالعه کرده اند.