چکیده:
انتقال ارزشها در کشوری مثل ایران که دارای جامعه و نظام سیاسی مبتنی بر دین است، از اهمیت دوچندانی برخوردار است. سینما یکی از رسانههای اصلی و تأثیرگذار دنیای امروز است که با بومیسازی آن در کشور، میتوان سینمایی مبتنی بر اصول و نظام ارزشی انقلاب اسلامی را شکل داد. در این میان، رصد و ارزیابی مستمر تولیدات این حوزه اهمیت فراوانی مییابد. بنابراین، در این مقاله سعی شده است با تحلیل محتوای یکی از تولیدات این حوزه و سنجش ابعاد دینداری بهکاررفته در آن، گامی در این مسیر برداشته شود. همچنین سعی میشود با استفاده از مدل پنجبُعدی (اعتقادی، مناسکی، تجربی، پیامدی و شناختی) دینداری «گلاک و استارک» و با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کمّی، ابعاد و مقولات دینداری بهکاررفته در فیلم سینمایی «طلا و مس» با رویکردی توصیفی- تحلیلی سنجیده شود. از این روی، سؤال اصلی مقاله این است که چه ابعادی از دینداری در این فیلم وجود دارد و به چه شکلی منعکس میشود؟ نتایج این پژوهش حاکی از آن است که ابعاد مناسکی (7/45 درصد) و اعتقادی (5/29 درصد) بیشترین و بُعد شناختی (7 درصد) کمترین سهم را از مقولات دینی این فیلم داشتهاند.
Transmitting values of society and the political system in a country like Iran, which has been based on religion is particularly so .. cinema as one of the most original and most influential media in today's world is to localize it in the country, can be Film based on the principles and values of the Islamic Revolution formed. Of course, in the meantime, production monitoring and continuous evaluation of this area is very important. In this paper we analyze the scope and content of a product used in its religious dimension measurement step taken in this direction. This article will try to use the next five (doctrinal, ritual, experiential, and cognitive outcome) religion "Glock and Stark" and utilizes quantitative content analysis, dimensions and categories of religion used in movie "Gold and copper" approach to be cross-examined. The results of this study suggest that aspects of ritual (7/45 percent) and religious (5/29%) the highest and cognitive (7%) and the lowest share of categories of religion used in the film have.