خلاصه ماشینی:
"در کتابهای گذشته به موضوعاتی چون تهیه و ارائه اطلاعات بر پایه جزئیات مواد، دستمزد،سربار و گزارشهای تولید، دکتر ویدا مجتهدزاده* گردآوری و اثبات مخارج،کنترل و مقایسه مخارج 1919) (Nicholson and Rrohrabach, ،روشهای پرداخت به کارگران (روشهای استاندارد مبتنی بر نرخ و برنامههای انگیزشی)،فهرست حسابهای مورد استفاده در سیستم بهای تمام شده، نمونه مدارک مورد نیاز در این خصوص، روشهای تخصیص سربار،دلایل انواع تخصیص سربار،هزینهیابی استاندارد و گزارش انحرافها( Alford,1934 )میپرداختند، اما به عنواینی مانند:تجزیه و تحلیل بهای تمام شده،حجم فعالیت،سود1، تجزیه و تحلیل ارزش فعلی2، قیمتگذاری انتقالی3یا موضوعات عدم تمرکز4،حسابداری مسئولیت5، گزارشگری قسمت6که در کتابهای مدرن حسابداری مدیریت دیده میشود، توجهی نمیشد.
براساس نوشته او،تعداد فصلهای کتابهای حسابداری مدیریت که به ارزیابی کالا اختصاص یافته است (هزینه کالا)از 73 درصد در سالهای 50-1945 به 46 درصد در سالهای 1970 کاهش یافته است؛تعداد فصلهای مربوط به کنترل مخارج(بودجه بندی،انحرافات مخارج و غیره)طی این دوره یکسان مانده است،و تعداد فصلهای اختصاص داده شده به تصمیمگیری مدیریتی(برای نمونه، تصمیمات قیمت،تجزیه و تحلیل بازده سرمایه و غیره)از 6 درصد در اوایل این دوره به 33 درصد در سالهای 1970 افزایش یافته است.
تغییر بزرگ در موضوع مورد تمرکز کتابهای درسی حسابداری بهای تمام شده طی این دورهء بیست و پنج ساله،همانند تغییرات در انجمن حسابدارن مدیریت بوده است.
امروز دانشپژوهان حسابداری هنوز به بررسی تعامل بین مدیر و سیستم حسابداری میپردازند؛اما به نظر میرسد که تنها تأثیر این کار بر آنچه ما در دروس حسابداری مدیریت تدریس میکنیم این است که در حال حاضر بیشتر کتابهای حسابداری مدیریت اهمیت موضوعات رفتاری را تأکید میکنند،در صورتی که متأسفانه بیشتر این تحقیقها به جریان اصلی دروس راه نیافتهاند."