چکیده:
هدف از اجرای این پژوهش، مقایسه ی سبک های یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی 86 بود . برای این منظور ، 450 دانشجوی دختر و پسر از - واحد مرودشت در سال تحصیلی 87 گرایش های علوم پایه، فنی مهندسی و علوم انسانی (از هر گرایش 150 نفر ) با روش نمونه گی ری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند . در این پژوهش از پرسشنامه های سبک های یادگیری فلدر- سولومان و شیوه های حل مس ئله ی هپنر استفاده گردید . داده ها با استفاده از ضریب مستقل ، تحلیل واریانس دوطرفه، آزمون تعقیبی توکی و ضریب اتا مورد t ، همبستگی پیرسون تجزیه و تح لیل قرار گرفت . این پژوهش نشان داد که : الف) بین سبک های یادگیری و شیوه های حل مس ئله ی دانشجویان رابطه ی معنی دار وجود دارد . ب)بین سبک های یادگیری دانشجویان گرایش های علوم پایه، علوم انسانی و فنی - مهندسی تفاوت معنی دار وجود دارد . به این گونه که دانشجویان گر ایش فنی - مهندسی بیش تر سبک یادگیری حسی، کلی، فعال و دیداری را ترجیح می دهند در حالی که دانشجویان گرایش علوم پایه بیش تر از سبک یادگیری کلامی، متوالی ، شهودی و تأملی و دانشجویان گرایش علوم انسانی بیش تر از سبک یادگیری فعال استفاده می کنند . ج) بین سبک ه ای یادگیری دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنی دار وجود دارد به گونه ای که سبک یادگیری پسران از نوع کلامی، شهودی، متوالی و تأملی است . در حالی که سبک یادگیری دختران از نوع حسی، کلی، فعال و دیداری است . د)بین شیوه های حل مسئله دانشجویانگرایش های علوم پایه،علوم انسانی و فنی - مهندسی تفاوت معنی دار وجود دارد .به این صورت که دانشجویان گرایش فنی - مهندسی بیش تر شیوه ی حل مسئله ی خلاقیت، اعتماد، اجتناب و روی آورد را ترجیح می دهند . در حالی که دانشجویان گرایش علوم پایه بیش تر از شیوه ی حل مسئله ی درماندگی و دانشجویان گ رایش علوم انسانی بیش تر از شیوه ی حل مسئله ی خلاقیت و مهارگری استفاده می کنند ). بین شیوه های حل مسئله ی دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنی دار وجود دارد . به گونه ای که شیوه ی حل مسئله ی پسران از نوع درماندگی و روی آورد است . در حالی که شیوه ی حل مسئله ی دختران از نوع اعتماد و اجتناب است.
خلاصه ماشینی:
"در حالی که دانشجویان گرایش علوم پایه بـیش تـر سـبک یـادگیری کلامـی ، متوالی ، شهودی و تأملی را ترجیح می دهند، یعنی به کسب اطلاعات از راه واژه ها، چه بـه صـورت واژه های نوشته شده یا به صورت توضیحات کلامی (شفاهی ) علاقـه مندنـد و بـه درک مطالـب در مراحل منظم تمایل دارند، مراحلی که هر یک به گونه ی منطقی مراحل پیشین را دنبال می کننـد همچنین ، به کسب اطلاعات از راه نماد ها و تفاسـیر تمایـل دارنـد و علاقمنـد بـه کـشف روابـط و احتمالات هستند، درباره ی اطلاعات در آرامش به تفکر می پردازند و به انجام کار به صورت فـردی علاقه دارند و دانشجویان گرایش علوم انسانی بیش تر از سبک یادگیری فعال اسـتفاده مـی کننـد، یعنی تمایل دارند درباره ی اطلاعات با دیگران به بحث بپردازند یا آن را برای دیگران توضیح دهند.
به گونه ای کـه شـیوه ی حـل مـسئله ی پـسران از نـوع درماندگی و روی آورد است ، یعنی بازخورد مثبت به مشکلات و گرایش به مقابلـه بـا آن هـا نـشان می دهند، اما زمانی که وارد مسئله شـدند، از ادامـه ی آن سـرباز مـی زننـد، ولـی شـیوه ی حـل مسئله ی دختران از نوع مهارگری ، خلاقیت ، اعتماد و اجتناب است ، یعنی سطح پذیرش شان بـرای حل مشکلات بالاست و زمانی که وارد مسئله می شوند، در حل مسئله راه حـل هـای متنـوع را در نظر می گیرند که نشانگر بر خورد با مسائل ، بر حسب مهارگری درونی و بیرونـی اسـت ، امـا گـاهی اوقات ممکن است از موقعیت های مسئله دار پرهیز کننـد، بنـابراین بـر اسـاس نتـایج ذکـر شـده ، فرضیه ی ٣ در این پژوهش تأیید می شود."