چکیده:
هدف کلی این پژوهش بررسی رابطه سرسختی روان شناختی و انعطاف پذیری خانواده با شیوه های مقابله با استرس بود. با روش خوشه ای چند مرحله ای 319 دانش آموز دختر به عنوان افراد تشکیل دهنده گروه نمونه مورد تحقیق قرار گرفتند.ابزار گرد آوری اطلاعات در این پژوهش مقیاس مقابله با شرایط پر استرس عندلر و پارکر (CISS) ، پرسشنامه سرسختی اهواز (AHI)و پرسشنامه انعطاف پذیری مثبت شاکری بودند که همگی از روایی و پایایی قابل قبولی برای سنجش متغیرها ی پژوهش برخوردار بودند . در پژوهش حاضر با توجه به فرضیه ها برای تجزیه و تحلیل آماری در سطح آمار استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون، ضریب رگرسیون همزمان و آزمون MANOVA استفاده شد. یافته ها نشان داد که میان سرسختی روانشناختی با سبک مقابله ای هیجان مدار و اجتناب مدار، رابطه مثبت و معنی دار و میان انعطاف پذیری خانواده فقط با سبک مقابله ای اجتناب مدار، رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد، در مورد رابطه سرسختی روان شناختی و انعطاف پذیری خانواده باید بیان شود که بین این دو متغیر رابطه مثبت و معنی داروجود دارد. بنا بر نتایج ضریب رگرسیون همزمان می توان گفت که متغیر سرسختی روان شناختی پیش بینی کننده به ترتیب، سبک مقابله ای اجتناب مدار و هیجان مدار است و انعطاف پذیری خانواده پیش بینی کننده منفی سبک مقابله ای مسأله مدار می باشد، همچنین نتایج نشان دادند کهبه ترتیب شیوه مقابله مسأله مدار، سپس در مرحله دوم شیوه مقابله اجتناب مدار و نهایتاً در مرحله آخر شیوه مقابله اى هیجان مدار در بین دانش آموزان متداول تر است.
The aim of the present research was to study the relationship between psychological hardiness with family flexibility and coping with stress. The sample consisted of 319 high school students. Endlerand Parker’s Coping Inventory for Stressful Situations (CISS), Ahvaz Hardiness Inventory (AHI) and Shakeri’s Positive Flexibility Inventory were used in this research. Findings suggested that there is a positive significant relation between psychological hardiness and emotion-oriented coping style and avoidance-oriented coping style. Also the results revealed that there is a positive significant relationship between family flexibility and avoidance-oriented coping style.
خلاصه ماشینی:
"(R2= 0/18) جدول ٥ : رگرسیون متغیرهای پیش بین برای سبک مقابله ای اجتناب مدار متغیرهای پیش بین B β t R P< R2 F P< سرسختی روان شناختی ٠/٣٨ ٠/٤٣ ٧/٩٥ ٠/٠٠١ 0/001 34/864 0/18 0/42 انعطاف پذیری خانواده ٠/٠٢- ٠/٠٢- ٠/٤٨ - سؤال ٣- کدام یک از سبک های مقابله ای با استرس در بین دانش آموزان متداول تر است ؟ طبق نتایج جدول ٦ که نتیجه تحلیل واریانس طـرح هـای تکـراری بـر روی ابعـاد مقابلـه بـا استرس را نشان میدهد و همچنین جـدول ٧ کـه نتیجـه آزمـون t بـا تصـحیح بنفرونـی را نشـان میدهد، با توجه به میانگین های ابعاد و با توجه به معنیداری هر سه سـبک مقابلـه ای بـا یکـدیگر، میتوان گفت که دانش آموزان به ترتیب در مرحله اول از شیوه مقابله "مسأله مدار"، سپس در مرحله دوم از شیوه مقابله "اجتناب مدار" و در نهایـت در مرحلـه آخـر از شـیوه مقابلـه ای "هیجـان مـدار" استفاده میکنند.
سپاسگزاری این مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان رابطه سرسختی روانشناختی و انعطاف پذیری خانواده با سبک های مقابله با استرس در دانش آموزان دختـر دبیرسـتانی توسـط الهـام بهـادری بـا حمایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان استخراج شده است ."