چکیده:
هدف این مطالعه بررسی رابطه ی بین سبک های هویت و شادکامی دانش آموزان دبیرستان های شهر مشگین شهر است. روش پژوهش حاضر از نوع، توصیفی – همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان مدارس شهرستان مشگین شهر بود که در این پژوهش به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای 350 نفر (169پسر، 181 دختر) از میان دانش آموزان انتخاب شدند. برای ارزیابی متغیرها از پرسشنامه سبک های هویت (ISI ,6G؛ برزونسکی، 1992)، شادکامی آکسفورد (OHI؛ آرگایل و لو، 1990) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی مانند (میانگین و انحراف معیار) و همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد دو سبک اطلاعاتی و هنجاری با شادکامی رابطه مثبت معنا دار دارد و می تواند آن را پیش بینی کنند. همچنین بین هر پنج مولفه شادکامی با دو مولفه از هویت یابی (اطلاعاتی و هنجاری) رابطه مثبت معنادار وجود دارد در حالیکه، از میان همان پنج مولفه فقط دو مولفه(عاطفه مثبت و کارآمدی) با هویت یابی سردرگم/اجتنابی در ارتباط است.در کل، یافته ها نشان می دهد می توانیم سبک های هویت و میزان شادکامی را در مسیرهای دلخواه تغییر دهیم، مثلا ،می توان با آموزش سبک های مختلف فرزندپروری و با تغییر سبک های هویت، میزان شادکامی را به حد مطلوب رساند؛ یا ابعاد بهزیستی را در راستای ارتقای سلامت روان، تغییر داد.
The purpose of the present study was to investigate the relationship between identity style and happiness among high school students of Meskin Shahr city. The sample included 350 students (181 females, 169 males). Identity style questionnaire and Happiness scale Inventory were used in this study. The results of the study showed that both information and normative styles have a positive significant relationship with happiness and. Also, the results showed a positive significant relationship between five components of happiness with two components of identification (normative and informational).
خلاصه ماشینی:
"در بررسی رابطه زیرمقیاس های بهزیستی روانشناختی با سبک های هویت موسـوی، روشـن و اکبری زردخانه (١٣٨٩)؛ نشان دادند سبک های هویت اطلاعاتی و هنجاری به همراه تعهـد بـا کلیـه زیرمقیاس های بهزیستی روانشناختی(شادکامی) دارای ضریب همبسـتگی مثبـت هسـتند؛ ایـن در 1 Briger 2 Bersonsky 3 Informational 4 Normative 5 Diffuse- Avoidant حالی است که سبک هویت سـردرگم /اجتنـابی بـا کلیـه زیرمقیـاس هـای بهزیسـتی روانشـناختی همبستگی منفی نشان میدهد که از بین آنها ضرایب همبستگی با رضایت از زندگی و ارتباط موثر با دیگران معنادار نیست .
برزونسکی و کـاک(٢٠٠٠) سـبک هویت سردرگم /اجتنابی با روان رنجورخویی رابطه مثبت و با بهزیسـتی روانـی ارتبـاط منفـی دارد، شفیقی مطلق و همکاران (١٣٨٩) دریافتند ارتباط معکوس و معناداری بین دو متغیر روان نژندی و شادکامی وجود دارد، به عبارت دیگر با افزایش میزان روان نژدی، احساس شـادکامی نیـز کـاهش مییابد، در نتیجه افراد دارای سبک هویت سردرگم /اجتنابی ناشادترند و کیفیت زندگی پـایین تـری دارند.
1 Satisfaction 2 Positive Affect 3 Health 4 Efficient 5 Self-Esteem نورمی و همکاران (١٩٩٧) در بررسی خود به ایـن نتیجـه رسـیدند کـه افـراد دارای سـبک هویـت اطلاعاتی از سطح بالاتری از عزت نفس (زیر مولفه شادکامی) برخوردارند و افراد دارای سبک هویت هنجاری خودپنداره ی با ثبات تری دارند و افراد دارنده ی سبک هویت سردرگم /اجتنابی نشـانه هـای افسردگی بیشتری را بروز میدهند."