چکیده:
هدف اصلی این پژوهش بررسی و شناسایی رابطه هر یک از متغیرهای ساختار خانواده، نوع جامعهپذیری، سنّتگرایی و تقدیرگرایی با نگرش به طرحواره جنسیّتی بود. این مطالعه از نوع پیمایش اجتماعی بوده و دادههای تحقیق با استفاده از تکنیک پرسشنامه جمعآوری شد. اعتبار و روایی مقیاسهای تحقیق با توجه به نتایج ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. جامعه آماری کلیه زنان بالای 15 سال منطقه کاشان در سال 1390 بودند که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران تعداد 400 نفر بهعنوان حجم نمونه تعیین و با استفاده از روش سهمیهای تصادفی انتخاب و بررسی شدند. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون یافتههای پژوهش، عوامل خانوادگی شامل سبکهای تربیتی والدین و نوع جامعهپذیری در خانواده و ویژگیهای سنّتگرایی و تقدیرگرایی بر گرایش پاسخگویان به برابری جنسیّتی مؤثر است. بیشترین تأثیر بر برابریگرایی جنسیّتی مربوط به متغیر سنّتگرایی است که دارای 17/0-=β است. در مرتبه دوم تأثیرگذاری، شیوه تربیتی مقتدرانه با 144/0=β و پس از آن تقدیرگرایی با دارا بودن 14/0-=β قرار گرفتهاند. در نهایت کمترین تأثیرگذاری مربوط به متغیر جامعهپذیری با 11/0-=β است.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به موارد فوق ، سؤال اساسی پژوهش این است که طرحواره های جنسیتی زنـان واز سوی دیگر، نگرش آن هابه برابری رایی جنسـیتی چگونـه و تحـت تـأثیر چـه عـواملی شـکل می گیرد؟این امربه ویژه در جامعة درحال توسعه ایران که از سویی بر مشارکت همه جانبة افراد جامعه اعم از زن ومرد، برای رسیدن به توسعه وپیشرفت تأکید می شود وازسوی دیگر،هنـوز برفرهنگ وقوانین سنتی خانواده اصرار می ورزد اهمیت خاصی دارد.
جدول ٧:آماره های قابل مقایسه نگرش به طرحواره های نقش جنسیتی شاخص تعداد دامنة انحراف ضریب ضریب حداقل حداکثر میانگین مفهوم گویه تغییر معیار کجی کشیدگی نگرش به طرحواره ۰/۸۷۷ -۰/۴۲۸ ۶/۰۳۲۷ ۳۵/۱۳۷۵ ۴۱ ۴۸ ۷ ۱۲ جنسیتی با توجه به اینکه گویه های مورد بررسی در جهت فقـدان نگـرش جنسـیتی بـه نقـش هـای خانوادگی ، اجتماعی -سیاسی وحرفه ای (برابری گرایی جنسیتی ) بوده اسـت ، بـا تقسـیم دامنـة تغییر صفت مورد بررسی (۴۸) درجامعة آماری مورد مطالعه به عدد ۳بـا فواصـل برابـر، نـوع نگرش پاسخگویان نسبت به طرحواره های نقش زنان و به عبـارت دیگـر میـزان برابـری گرایـی جنسیتی پاسخگویان به دست آمده است .
در این ارتباط ، نتایج حاصله مشابه و همسو با یافتـه هـای نیازی (۱۳۸۶) مبنی بر تضـعیف ارزش هـای سـنتی موجـود در سـاختار اجتمـاعی و فرهنگـی جامعه ، گزارش طرح نیازسنجی اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی زنـان کشـور (۱۳۸۲) مبنـی بـر تقسیم کارجنسیتی سنتی مبتنی بر تفوق و اولویت مردان دربهره مندی از فرصت های اقتصادی ، جاراللهی (۱۳۸۳) و نیکجو (۱۳۷۷) در بررسی عوامل خانوادگی مؤثر بر نگرش دختران نسبت به نقش اجتماعی خود است ."