چکیده:
موضوع اصلی این پژوهش معطوف به بررسی و تجزیه و تحلیل ابعاد و ویژگیهای مرتبط با فرآیند جامعهپذیری حجاب و پوشش اسلامی بود. در این پژوهش، با استفاده از مدل نظری عناصر چهارگانه فرآیند جامعهپذیری میچنر و همکاران (1990) و سایر صاحبنظران معاصر تئوری جامعهپذیری (اونس و داویس، 2000؛ تایلور، 2003)، فرآیند جامعهپذیری حجاب از طریق سیستم آموزشی تجزیه و تحلیل شد. بر همین اساس، مهمترین الگوها و ویژگیهای مرتبط با چگونگی بازنمایی حجاب و پوشش زنان در متون آموزشی مدارس ایران بر پایه روش تحلیل محتوا بررسی شد. مطابق نتایج این پژوهش، اگرچه الگوهای کمابیش عمومی در زمینه چگونگی بازنمایی حجاب و پوشش زنان از طریق سیستم آموزشی وجود دارد، اما تجزیه و تحلیلهای تفصیلی این پژوهش نشان میدهد که این الگوهای کلی بهطور معناداری تابعی از دورههای تحصیلی و عنوان متون درسی است.
خلاصه ماشینی:
"کلیدواژگان حجاب اسلامی ، زنان ، جامعه پذیری ،سیستم آموزشی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ *تاریخ دریافت :١٣٩٠/٩/٢٢ تاریخ تصویب :١٣٩٢/١/٢٠ / مقدمه و بیان مسأله به طور کلی ، این مقاله با رویکری جامعـه شـناختی موضـوع حجـاب و پوشـش اسـلامی را بررسی می کندکه به عنوان مهم ترین موضـوع در زمینـة مناسـبات بـین دیـن وجنـسیت تلقـی می شودو نیز در پژوهش های مرتبط بـا حـوزه هـای جامعـه شناسـی دیـن وجنـسیت اهمیـت فزاینده ای دارد (فروتن ۱۳۸۷؛۲۰۱۲).
در یک جمع بنـدی ، نتـایج پژوهش حاضر منعکس کنندة این واقعیت اسـت کـه در خـصوص تبیـین الگوهـای بازنمـایی پوشش زنان در متون درسی باید به نقش به مراتب تعیین کننده تـر عامـل دیگـری (یعنـی سـنین / مخاطبان اصلی این کتاب ها)توجه کرد:وقتی مخاطبان این کتاب ها (اعم از کتاب هـای دینـی و سایر کتاب های درسی ) راموزان کـم سـن و سـال دورة ابتـدایی تـشکیل مـی دهنـد، رویکـرد ملایم تری دربازنمایی حجاب و پوشش زنان ملاحظه می شود، اما وقتی که سن مخاطبـان ایـن کتاب هاافزایش می یابد(دانش آموزان دوره های راهنمـایی و دبیرسـتانی )، بازنمـایی مؤلفـه هـای جنسیتی به ویژه حجاب و پوشش زنان نیزبا دقت و حـساسیت بـیش تـری (درقالـب پوشـش کامل تر یعنی چادر)انجام می شود.
Empirical and Demographic Analysis of Religious Education and Social Application in the Islamic Republic of Iran, Paper presented at the International Conference on Society, the State and Religious Education Politics, University of Fribourg, Fribourg, Switzerland, 25-26 June."