چکیده:
رفتار جامعه پسندي، شامل گروه بزرگي از رفتارهاي اختياري است كه به قصد منفعت ديگران انجام مي شود. شناخت عوامل شخصيتي و خلقي پيش بيني كننده جامعه پسندي، سبب شناخت بهتر عوامل نيرومندساز تعامل هاي اجتماعي مي شود. جامعه آماري اين پژوهش همبستگي، تمامي دانش آموزان دختر و پسر مقطع دبيرستان شهر فساست. نمونه شامل 120 دختر و 120 پسر دانش آموز مقطع دبيرستان است كه به صورت خوشه اي چندمرحله اي انتخاب شدند. پرسشنامه شخصيت جامعه پسند، فرم كوتاه پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصيت نئو و پرسشنامه پاناس (PANAS) ابزارهاي سنجش هستند. مطابق نتايج، برون گرايي و دلپذير بودن، پيش بيني كننده قدرتمند جامعه پسندي است. همچنين دختران در بيشتر متغيرهاي پژوهش در مقايسه با پسران، به طور معنادار نمرات بالاتري به دست آوردند. اين نتايج، همسو با پژوهش هاي پيشين است، اما متغيرهاي پيش بين باوجدان بودن، عاطفه مثبت، نروتيك بودن و عاطفه منفي نيز هريك بين 1 تا 3 خرده مقياس از هفت زيرمقياس شخصيت جامعه پسند را پيش بيني كردند. يافته هاي فرعي تحقيق، لزوم پژوهش هاي بيشتر براي مفهوم سازي و ساخت ابزارهاي ديگري از سنجش جامعه پسندي را پيشنهاد مي كند.
خلاصه ماشینی:
اين نتايج ، همسو با پژوهش هاي پيشين است ، اما متغيرهاي پيش بين باوجدان بودن ، عاطفۀ مثبت ، نروتيک بودن و عاطفۀ منفي نيز هريک بين ١ تا ٣ خرده مقياس از هفت زيرمقياس شخصيت جامعه پسند را پيش بيني کردند.
براي پاسخ به پرسش هاي اول و دوم پژوهش (پنج عامل بزرگ شخصيت و عواطف مثبت و منفي تا چه ميزان شخصيت جامعه پسند و خرده مقياس هاي آن را پيش بيني مي کند) از روش رگرسيون گام به گام استفاده شد که نتايج در جدول ٣ ارائه شده است .
بررسي تفاوت هاي جنسيتي نشان داد دختران در بيشتر متغيرها شامل نروتيک بودن ، برون گرايي، دلپذيربودن ، عاطفۀ مثبت و منفي ، شخصيت جامعه پسند و خرده مقياس هاي استدلال اخلاقي جهت گيري شده ، استدلال اخلاقي دوجانبه و ارتباط همدلانه ، به طور معناداري نمراتي بالاتر از پسران به دست مي آورند.
(1981), "Is Empathic Emotion a Source of Altruistic Motivation" Journal of Personality and Social Psychology, No 2: 290-302.
A (2011), "Examining the Diversity of Pro-social Behavior: Helping, Sharing, and Comforting in Infancy", Journal of Child Development, No 16: 227–247.
A. (2013), "Classifying Pro-social Behavior: Children’s Responses to Instrumental Need, Emotional Distress, and Material Desire", Journal of Child Development, No 0: 1–11.
M. (1991), "State or Trait: Effects of Positive Mood on Pro-social Behaviors at Work", Journal of Applied Psychology, No 2: 299-307.
A. (1999), "Pro- social action in very early childhood",Journal of Child Psychology and Psychiatry, No 40: 905–916.