چکیده:
آگاهی کودکان از پول و مسائل اقتصادی طی فرآیند جامعه پذیری شکل میگیرد و تکوین و تغییر مییابد و تثبیت میشود. این پژوهش با استفاده از نظریات روان شناختی، روان شناسی اجتماعی، جامعه شناختی، و اقتصاد به مطالعه درک و استدلال و نگرش کودکان و توانایی آن ها در فعالیت های اقتصادی میپردازد. هدف پژوهش بررسی شکل گیری الگوهای خاصی از جامعه پذیری اقتصادی در متن ، سبک ، و مقطع خاصی از زندگی یک خانواده ، موقعیت طبقاتی آن ، و آثار و نتایج این نوع جامعه پذیری در کودکان دورة تحصیلی ابتدایی شهر همدان است . پژوهش به صورت کیفی و با استفاده از رویکرد نظریه زمینه ای و از طریق مصاحبه عمیق با ٣٦ تن از والدین انجام شد. تحلیل داده ها نشان میدهد شرایط زمینه ای شامل طبقه خانوادگی و تحصیلات والدین و جنسیت فرزندان است . بر این اساس شاهد سه فرآیند جامعه پذیری مستقیم ، جامعه پذیری غیرمستقیم ، و جامعه پذیری جنسیتی هستیم . این نوع جامعه پذیری در انتها ما را به نظریه هسته ای «جامعه پذیری دوگانه » رساند. بدین صورت که جامعه پذیری مستقیم و غیر مستقیم به دو صورت در خانواده ها صورت میگیرد. جامعه پذیری جنسیتی نیز در دختران و پسران متفاوت است .
خلاصه ماشینی:
برای درک این موضوع که چرا و چگونه مردم پس انداز میکنند و چه عواملی تعیین کنندة این الگوی رفتاری و جامعه پذیری اقتصادی است ، در این پژوهش با استفاده از روش کیفی و رویکرد نظریۀ زمینه ای به دنبال فهم پدیده ها و زمینه های شکل گیری الگوهای خاص رفتار اقتصادی هستیم .
الف ) رولاندلوی ١ (A١٩٩٠) در پژوهشی با نام «جامعه پذیری اقتصادی: مبنایی برای مقایسۀ جهانی»، با هدف مطالعۀ تعدادی از زمینه های تئوریک در ارتباط با تکامل کودکان و جامعه پذیری اقتصادی آن ها، با استفاده از تکنیک مصاحبه در پانزده کشور به این نتیجه رسید که درک و فهم و استدلال اقتصادی مفاهیمی هستند که هم بر دانش و هم بر تفکر دربارة جهان اقتصادی دلالت دارند که اغلب از طریق تجربه به دست میآید.
د) رولاندوی ( B١٩٩٠) در پژوهش خود، با هدف مقایسۀ جامعه پذیری اقتصادی کودکان در دو کشور مختلف ، پس از تجزیه و تحلیل داده ها، به این نتیجه رسید که توسعۀ مفاهیم اقتصادی میان کودکان الجزایری بسیار شبیه است به آنچه در کودکان فرانسوی وجود دارد.
از آنجا که این پژوهش به دنبال فهم الگوها، زمینه ها، ارزش ها، نگرش ها و در کل فرآیند جامعه پذیری اقتصادی است ، تحقیق با روش کیفی و با استفاده از رویکرد نظریۀ زمینه ای انجام میشود.
Harrah, Jacklyn and Monroe Friedman (1990), "Economic Socialization in children in a Midwestern American community", journal ofEconomic psychology, No 11: 495- 513.