چکیده:
مقاله حاضر، حاصل پژوهشي است كه با هدف بررسي رابطه حمايت اجتماعي (حمايت اجتماعي ادراك شده و حمايت اجتماعي دريافت شده) با سبك هاي هويتي (برگرفته از نظريه برزونسكي) به روش پيمايشي، در جامعه اماري فرزندان شاهد (شهدا، جانبازان ۵۰ درصد به بالا و آزادگان) شهر نيشابور كه تعداد كل آن ها ۳۹۳۸ نفر بود، با حجم نمونه ۳۵۰ نفر انجام شده است. ميزان حمايت اجتماعي براي پاسخ گويان زن از پاسخ گويان مرد بيش تر بود. پاسخ گويان زن بيش تر از پاسخ گويان مرد از سبك هاي هويت اطلاعاتي، هنجاري و تعهد هويت استفاده مي كنند و در مقابل، پاسخ گويان مرد بيش تر از سبك هويت سردرگم استفاده مي كنند. متغيرهاي سن و سطح تحصيلات با سبك هويت اطلاعاتي، سبك هويت هنجاري و تعهد هويت هم بستگي اماري معناداري دارند؛ ولي هم بستگي سن با سبك هويت سردرگم– اجتنابي معنادار نبود. حمايت اجتماعي دريافت شده تاثير بيش تري بر سبك هاي هويتي پاسخ گويان دارد. هم بستگي حمايت اجتماعي با سبك هاي هويت اطلاعاتي، هويت هنجاري و تعهد هويت مستقيم و با سبك هويت سردرگم- اجتنابي معكوس است.
خلاصه ماشینی:
"بـا توجـه بـه چهارچوب نظری پژوهش و همچنین ، با توجه به هدف تحقیق مبنی بر بررسی رابطۀ بین حمایت اجتماعی با سبک های هویتی، میتوان مدل مفهومی این پژوهش را به صورت شکل زیر نشان داد: مدل مفهومی پژوهش با توجه به چهارچوب نظری و هدف اصلی پژوهش مبنی بر شناسـایی رابطـۀ بـین حمایـت اجتمـاعی بـا سبک های هویتی برزونسکی، مدل زیر میتواند رابطۀ بین دو متغیر را به خوبی نشان دهد: سن جنسیت سبک های هویتی ویژگیهای فردی اطلاعاتی، رشتۀ تحصیلی هنجاری سردرگم اجتنابی میزان درآمد تعهد هویت حمایت اجتماعی دریافت شده حمایت اجتماعی حمایت اجتماعی ادراکشده شکل ١- مدل مفهومی پژوهش شمارة اول بررسی رابطۀ حمایت اجتماعی با هویت یابی ...
همچنین ، نتـایج آزمـون ایـن فرضـیه نشـان داد رابطـۀ بـین حمایـت اجتماعی ادراکشده با سبک هویـت اط لاعـاتی معنـادار اسـت (سـطح معنـاداری ٠/٠٠٣) و بـین حمایـت اجتماعی دریافت شده با سبک هویت اطلاعاتی رابطـۀ معنـادار وجـود دارد (سـطح معنـاداری ٠/٠٠١) و از ٢٢٨ مجلۀ علوم اجتماعی دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد سال سیزدهم آن جا که ضریب رگرسیون مثبت است ، بنابراین ، رابطۀ بین دو متغیر مسـتقیم بـوده و بـا افـزایش حمایـت اجتماعی ادراکشده و دریافت شده ، میزان استفاده از سبک هویتی اطلاعاتی نیز افزایش مییابد.
٢٣٢ مجلۀ علوم اجتماعی دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد سال سیزدهم با توجه به فرضیۀ فرعی هشتم تحقیق که در آن به بررسی رابطۀ بین سـطح تحصـیلات پاسـخ گویـان و انتخاب سبک هویتی پرداخته شده ، نتایج نشان داد که بین سبک های هویت اطلاعـاتی، هویـت هنجـاری و تعهد هویت با سطح تحصیلات ، رابطۀ معنادار وجـود دارد؛ امـا رابطـۀ سـبک هویـت سـردرگم بـا سـطح تحصیلات معنادار نیست ."