چکیده:
با توجه به ارتباط انگيزه هاي گردشگري با انتخاب مقصد سفر، كسب دانش در زمينه پيش بيني الگوهاي آتي رفتار سفر گردشگران نقش حياتي دارد. هدف اين پژوهش تحليل عوامل انگيزشي موثر بر تصميم گيري گردشگران اروپايي در انتخاب ايران به عنوان مقصد سفر است. با تحليل عاملي نظرهاي 404 گردشگر اروپايي، چهار دسته عامل كششي شامل جذابيت امنيت و آسودگي خاطر، جذابيت بازاريابي، جذابيت جست وجوي تنوع و جذابيت فرهنگ و تاريخ مقصد شناسايي شدند. براي گردشگران اروپايي كسب دانش و يادگيري تاريخ و ميراث فرهنگي عامل انگيزشي مهمي است، اما آنها در پي وجود امنيت در مقصد و همچنين برمبناي تبليغات دهان به دهان به سفر به ايران ترغيب مي شوند. حضور فعال در فضاي مجازي، ارائه اطلاعات مرتبط با گردشگري ايران و تلاش براي ارائه تصوير واقعي از كشور، موجب جذب تعداد بيشتري از گردشگران اروپايي مي شود. به اين منظور، بايد به سه جنبه اصلي مقاصد گردشگري شامل بهبود روابط سياسي با ساير كشورها، حفاظت از منابع فرهنگي و طبيعي و ارائه خدمات و تسهيلات گردشگري توجه شود.
خلاصه ماشینی:
"یوسفی و مرزوکی (٢٠١٥) با درنظرگرفتن نظریۀ رانشی و کششی به عنوان چارچوب مفهومی پژوهش خود، چهارصد گردشگر بین المللی را بررسی کردند که شهر پنانگ در مالزی را به عنـوان مقصد سفر خود برگزیده بودند و با تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیـل مؤلفـه هـای اصـلی ، ابعاد اصلی عوامل انگیزشی رانشی و کششی ایـن گردشـگران را بـه صـورت سـه عامـل رانشـی (جست وجوی دانش و تجربۀ تازه ، ارتقای خویشتن ، استراحت و تمدد اعصاب ) و سه عامل کششی (جاذبه های تاریخی و فرهنگی ، محیط و امنیت و تسهیلات گردشگری ) استخراج کردند.
Travel motivations and destination choice: A study of British outbound market, Journal of Travel & Tourism Marketing, 13(3): 111– 133.
The relationship between international leisure traveler′s origin country and product satisfaction, value, service quality, and intent to return, Journal of Travel & Tourism Marketing, 21(2-3): 117- 130.
An analysis of push and pull travel motivations of foreign tourists to Jordan, International Journal of Business and Management, 5(12): 41.
A comparative study of travel motivations between Asian and European tourists to Thailand, Journal of Hospitality and Tourism, 7(1): 22– 43.
An exploratory study of German visitors to the Caribbean: Push and pull motivations, Journal of Travel & Tourism Marketing, 4(2): 85- 92.
An analysis of push and pull motivational factors of international tourists to Penang, Malaysia, International Journal of Hospitality & Tourism Administration, 16(1): 40- 56."