Skip to main content
فهرست مقالات

درنگ فرهنگی در پذیرش نظام حقوقی مدنی در زیست جهان اقشار مختلف زنان

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (22 صفحه - از 305 تا 326)

کلیدواژه ها :

سیستم ،نظام حقوقی ،زیست جهان ،نظریه زمینه ای ،رابطه ناب ،ارزش های زنان ،خانواده دموکراتیک

کلید واژه های ماشینی : زنان ، زیست جهان ، نظام حقوقی از زیست جهان ، زیست جهان زنان ، قانون ، مردان ، پذیرش نظام حقوقی مدنی ، نظام حقوقی ، تأخر نظام حقوقی از زیست ، نظام حقوقی به زیست جهان

در اين مقاله با استفاده از ديدگاه زنان فرهيخته و انديشمند و با روش نظريه زمينه اي و با انجام مصاحبه عميق از 25 نفر از اساتيد دانشگاه ها، مناسبات ارزش هاي زيست جهان اقشار مختلف زنان با پذيرش نظام حقوقي مدني بررسي شد. از نظر مشاركت كنندگان بخشي از قانون به نفع زنان و بخش هايي از آن نيز ناعادلانه است، آن بخشي هم كه به نفع زنان تدوين شده است در ضمانت اجرايي مشكل دارد. از نظر مشاركت كنندگان، نظام حقوقي از زيست جهان زنان تاخر و در حوزه زنان خلا و نقص دارد. با رواج مردسالاري، تبعيض و تعصب در محيط قانون گذاري، روح قوانين نيز مردانه شده و كمتر مي تواند از زن حمايت كند. از نظر برخي از آنها قانون مطابق با جامعه سنتي است و نظام حقوقي بدون تحقيق و توجه عميق به تجربه زيسته و كنش ارتباطي زنان به تدوين قوانين مي پردازد. در اين بررسي هر 25 استاد مشاركت كننده برآن بودند كه نظام حقوقي به زيست جهان زنان توجه كمي داشته و از آن تاخر دارد.

خلاصه ماشینی:

"غفلت و بیمبالاتی، به بنیان خانواده آسیب میرساند و واکنش های نامطلوب به بار میآور؛ عدم توجه به زیست جهان جدید باعث میشود زنان جامعۀ ایرانی نسبت به نظام حقوق مدنی ایران وحتی بالاتر ازآن نسبت به قوانین شرع مقدس اسلامی بیگانه شده و سعادت و خوشبختی خود را در سایۀ سازمان های بین المللی بجویند، این در حالی است که جنجال های برخاسته از دیدگاهی که همواره زنان را زیر ستم نظام های مردسالارانه میداند و در جایجای اسناد بین المللی، برای مثال کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان ، که سندی برخاسته از تعاملات جهانی در زمینۀ اقتصاد و مباحث اجتماعی زنان است ، واژه هایی چون «برابری و یکسان سازی جنسیتی»، «تساوی حقوق زن و مرد»، «رفع تبعیض از زنان و مشارکت آنان در جامعه همانند مردان » به چشم میخورد، نتوانسته در بازشناسی هویت زنانه و تعاملات خانوادگی توفیق چندانی به دست آورد. «فرهنگ و عرف سنتی» نیز از طریق «سنت مردسالارانه »، «فقدان بستر فرهنگی مباحث حقوقی و آگاهی ندادن به زنان در مورد فلسفۀ قوانین اسلام »، «مقاومت در برابر حضور زن در حوزة عمومی»، «مردانه بودن حوزة عمومی»، «پذیرش تقسیم سنتی نقش ها» (میزان سازگاری ) و فشار فرهنگ و عرف مانع عملی شدن حقوق تفویضی و اجرای قانون »، «فرهنگ تحت تکفلی» (وابستگی زنان ) «تبعیض عرفی تربیت » و «عدم بحث و آشنایی با سیرة نبوی و فرهنگ اسلامی» شرایط لازم جهت تأخر نظام حقوقی از زیست جهان را ایجاد کرده است ."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.