چکیده:
با توجه به اينكه جامعه ي كنوني ما درحالِ گذر از هويت سنتي به هويت مدرن است، پژوهش حاضر با استعانت از رويكرد تفسيرگرايي اجتماعي به بررسي چالش هايي كه جوانان به لحاظ هويتي در بافت زندگي روزمره با آن ها مواجه مي شوند، پرداخته است. در اين پژوهش تلاش شده است از طريق روش پژوهش كيفي و تكنيك مصاحبه به يك نظريه ي زمينه اي دست يابيم. براساس روش نمونه گيري كيفي-هدفمند (نمونه گيري نظري) و معياراشباع نظري با 28 نفر از جوانان 20 تا 30 سال شهراصفهان مصاحبه صورت گرفت، يافته هاي به دست آمده با استفاده از روش نظريه مبنايي شامل 21 مقوله است. مقوله ي محوري اين بررسي «انتخاب گري عناصرهويتي» است ساير مقولات را دربرمي گيرد. براساس مقوله محوري از مهم ترين يافته هاي پژوهش، وجود تضادنسلي ميان نسل جوان و نسل مسن است كه در مدل پارادايمي نيز قابل مشاهده است...
خلاصه ماشینی:
"تقابل بافتی سنت و تجد (تضادبافت خرده جمع های فراخانوادگی فرهنگی سنتی-مدرن ) هویت فردگرایان ه فردگرایی فزاینده ١ شرح کامل دیگر مقولات پژوهش حاضر همراه با مفاهیم و کدهای مرتبط در پژوهش اصلی که برگرفته از پایان نامه دانشگاهی نگارنده است ، در دسترس قرار دارد (کلانی، ١٣٩٣) تعریف فردی از چارچوب ذائقه ها و ترجیحات جوانان تأثیر عامل رده ی سنی و آوانگاردیسم بودن جوانان در مقابل محافظه کاربودن والدین اقتضائات مربوط به آن شرایط جمعیتی و اجتماعی شرایط تحولات ارزشی وسرعت تغییرات نسبت به نسل های پیشین شرایط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مؤثر بر بسترساز تعدد یافتن منابع هویت یابی وتزلزل منابع هویت سازسنتی روند هویت یابی (زمینه ) قواعدخانواده و نوع جامعه پذیری فرد تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم رسانه های داخلی وخارجی فضاهای ارتباطی وتاثیرات فردی و شرایط نوع واکنش و مدیریت والدین در مواجه با کنش ها و مسائل جوانان فرافردی آن مداخله گر نگاه به مدرنیته ؛ دوگانه ی مدرنیته ظاهری و مدرنیته واقعی مقایسه و احساس محرومیت نسبی نوع نگرش ها و تجارب فردی جوانان ضعف گرایشات دینی و تداخل مرزهای ارزشی و غیرارزشی تجرد و افزایش سن ازدواج تضعیف سنت گرایی میان جوانان هویت تک بعدی و مادیگرایی صرف هویت توده ای همگن جهانیشدن (هویت بیرونی ) کاکرد و کاربرد نامناسب تکنولوژی تکنولوژی روبه جلو تاخرفرهنگی آگاهی چالش زا آموزش نادرست آگاهی دوسویه ؛ دوگانه ی چالش ، ضدچالش شرایط علی خانواده تنش زا آگاهی کاهنده ی چالش تضاد خوانش از دین حکومت دینی و دین حکومتی دین سالاری دوگانگی کنشی و بلاتکلیفی هویتی بر اثر تضادفرهنگی هویت موقعیتی همنوایی اجتماعی استراتژی و گرایش به استقلال یابی مکانی روایت فردگرایانه از زندگیجمعی راهبردها زندگی شاخه ای (خانوادگی) رجوع به اعتقادات راهبرد رجوع و بازگشت بازگشت به خویشتن احساس نارضایتی احساس گناه و عذاب وجدان نوع شناسی احساس پس از کنش احساس رضایت و آرامش استراتژیک پیامدها تشدید فروپاشی هویت سنتی تشدید تزلزل و تغییر ساختار هویت های تمایل کمتر به تشکیل خانواده جمعی و جایگزینی اشکال جدید هویتی انتخاب گری عناصرهویتی مقوله مرکزی 111 مقوله تفاوت و تضادنسلی این مقوله از مفاهیم "تضادنگرشی میان نسلی "، "تفاوت ادراکی نسلی از سطح رابطه ها "، "ضدمعیارمندی در زمینه ی شغلی " و "محدودیت های ضداستقلال طلبانه "تشکیل شده است ."