چکیده:
هدف اصلي اين پژوهش فهم چگونگي و دلايل غير مذهبي شدن برخي از دانشجويان با نگاه به زيست جهان آنان است كه چارچوب مفهومي اين تحقيق شامل نظريات برگر و هابرماس است. رويكرد روشي اين تحقيق كيفي است لذا براي گردآوري دادهها از تكنيك هاي مصاحبه ي نيمه ساخت يافته عميق، اپيزوديك؛ و تكنيك مشاهده و در تحليل دادهها از روش نظريه مبنايي استفاده گرديد. نمونه ي اين تحقيق، شامل 23 نفر از دانشجويان گرايشهاي علوم اجتماعي تحصيلات تكميلي مي باشند. نتايج گوياي آنست كه مجموعه شرايطي اولين جرقه هاي تغيير در عقايد را ايجاد كرده اند. اين تغييرات با توجه به دو تجربه ي مدارا و طرد شدگي تقويت مي شوند لذا غير دينداران در واكنش دست به اتخاذ استراتژيهايي همچون فاصله گيري، مداراي اجباري، مقابله به مثل و... مي زنند و همچنين از پيامدهاي غير مذهبي شدن مي توان از عدم آرامش، احساس محروميت، خشونت، انگ زني، خود سانسوري و... نامبرد.
خلاصه ماشینی:
"گرایشات غیرمذهبی پیدا میکنند به دلیل آنکه بسیاری از غیرمذهبیهایی دارای خانوادههای مذهبی ناپذیرا هستند و با نظر به ناشکیبایی حوزههایی از جامعه ایشان در تعاملات خود با جامعه مذهبی پیرامونشان مورد طرد و اهانت قرار میگیرد در نتیجه این عدم مدارا ما شاهد آنیم که عقاید غیر مذهبی در ایشان تقویت و تثبیت گشته این دسته از غیرمذهبیها به دلیل زیست در فضاهای اجتماعی ناپذیرا استراتژیهایی همچون فاصله گیری (به منظور اجتناب و جلوگیری از برخورد احتمالی)، مقابله به مثل (یکی از استراتژیهایی ست که در میان این گروه بیشتر رایج است که بیشتر به شکل عدم مدارا و دوری جویی از مذهبیها خود را نشان میدهد)، خود سانسوری، تظاهر، مهاجرت میزنند؛ دامنه این خودسانسوری و عدم بروز خود در این دسته جدا از عرصه ها مرتبط به قدرت حتی به حوزههای خصوصی (خانواده ، دوستان ) نیز کشیده میشود.
گروه های دوستی رشته فضای دانشگاه تحصیلی مباحثه وگفتگو - خانواده غیرمذهبی - خانواده با دین تغییر عقاید مطالعه به سوی پذیرش توسط - دوستان غیرمذهبی جامعه غیرمذهبی شدن - دانشگاه تقویت عقاید فضای خانواده سختگیری غیرمذهبی والدین مذهبی کنش - صدمه از سوی براساس نهاد سیاست خارجی دانستن عقاید واکنش منفی - خانواده اسلام جدید عدم پذیرش توسط حس بیگانگی جامعه - توده جامعه یکی دانستن -عرصه رسمی - دانشگاه دین با سایر حوزهها -نهادهای رسمی پدیده : غیرمذهبی شدن استراتژیها: فاصله گیری- بروز گزینشی- مدارای اجبار- مقابله به مثل - مهاجرت پیامدها: عدم آرامش و استرس - حس محرومیت از امتیازات - خشونت (کلامی- بدنی)- طرد و عدم مدارا- انگ زنی- اجبار به تظاهر و خودسانسوری منابع افشار کهن ، جواد و بلالی، اسماعیل و سلیمان پور، محمد علی، بهار (١٣٩٠)، بررسی وضعیت عرفی شدن دانشجویان و برخی عوامل مؤثر بر آن ، جامعه شناسی کاربردی، سال ٢٢، شماره پیاپی ٤١، شماره اول آبرکرامبی، نیکلاس و دیگران ."