چکیده:
هدف این پژوهش طراحی الگوی معنویت افزایی در یکی از نهادهای انقلاب اسلامی است . روش تحقیق به صورت کیفی و به صورت مشخص شیوه نظریه پردازی داده بنیاد است . جامعه آماری تحقیق شامل نخبگان و خبرگان سازمانی است که هم با موضوع تحقیق آشنا، و هم به همکاری مایل باشند. نمونه گیری نیز به روش نمونه گیری نظری، قضاوتی و هدفمند صورت گرفته است . ابزار گردآوری داده ها مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته ، مشاهدات محقق و اسناد سازمانی است که جمع آوری آن در بازه زمانی بهمن ١٣٩٤ تا تیر ١٣٩٥ صورت گرفت . تحلیل داده ها به شیوه شناسه گذاری باز، شناسه گذاری محوری و شناسه گذاری انتخابی انجام شد که حاصل آن الگوی معنویت افزایی در سازمان است .
خلاصه ماشینی:
"1 - Merriam 2 - Triangulation 3 - Member Checks شرایط علی شناخت عمیق از خدا و جهان هستی شکوفایی فطرت شناخت عمیق دین (اسلام ) شرایط مداخله گر مقوله محوری (پدیده محوری) شرایط درونی: شرایط زمینه ایی معنویت : احساس باطنی (درک درونی) بی عدالتی و تبعیض در سازمان فضای معنوی عالم معنا سبک مدیریت شرایط مرگ و زندگی اعتقادات معنوی ساختار و رویه های نامناسب سازمانی مناسبت های مذهبی ابعاد ارزشهای معنوی دغدغه معیشت رفتار معنوی شرایط بیرونی: فرهنگ جامعه و تعاملات اجتماعی کارکنان راهبردها و اقدامات اتخاذ رویکرد هوشمندانه به معنویت افزایی الگوسازی معنوی و رفتاری مدیران آموزش مهارت های رهبری به مدیران برگزاری دورهای آموزشی تربیت ، تعالی و تفکر و به حرکت درآوردن قوه عاقله کارکنان افزایش تعاملات و شبکه سازی درون سازمانی و برون سازمانی کارکنان معنوی با یکدیگر و با سایر کارکنان توجه به سرمایه های انسانی و تکریم کارکنان برقراری عدالت سازمانی ایجاد تجربه های معنوی پیامدها پیامدهای سازمانی: اثربخشی سازمانی کارایی سازمانی پیامدهای فردی: آرامش درونی شکل ٢: الگوی پارادایمی معنویت افزایی در سازمان در ادامه به تبیین الگو پرداخته میشود: الف ـ شرایط علی: منظور از شرایط علی، رویدادها یا اتفاقاتی است که بر مقوله محوری (پدیده محوری) تأثیر میگذارد و به بروز آن منجر میشود."