چکیده:
فرسودگي شغلي يكي از عوامل اساسي در كاهش كارآيي، از دست رفتن نيروي انساني و ايجاد عوارض جسمي و رواني، به خصوص در حرفه هاي خدمات انساني، مي باشد. پژوهش حاضر با هدف پيش بين فرسودگي شغلي بر مبناي تعارض زناشويي، خود متمايز سازي معلمان زن شهر تهران انجام شد. جامعه اين پژوهش كليه معلمان زن ابتدايي شهر تهران بود كه به روش نمونه گيري خوشه اي تعداد 245 معلم انتخاب و با پرسشنامه هاي تعارض زناشويي ثنايي ، خود متمايزسازي بوئن و پرسشنامه فرسودگي شغلي گلدارد مورد بررسي قرار گرفتند. تجزيه وتحليل داده ها با استفاده از رگرسيون به شيوه همزمان و با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. تحليل داده ها به شيوه رگرسيون همزمان نشان داد كه كه متغير هاي پيش بين حدود 7/41 از واريانس فرسودگي شغلي را پيش بيني مي نمايند. فرسودگي شغلي بر مبناي تعارض زناشويي و خود متمايز سازي قابل پيش بيني است. بنابراين ترسيم اهداف و ارزش هاي واقعي، دست يافتني و درعين حال به دوراز تعارض براي يادگيري فراگيران نقش موثري در عملكرد آتي و آينده ي شغلي شان ايفا مي نمايد. همچنين اين پژوهش مي تواند چراغ راهي براي مديران براي كارآمدسازي نيروي انساني در رسيدن به اهداف سازماني باشد.
Burnout is one of the most important factors in reducing productivity in organizations and involves physical and mental signs، especial lly in the human service professions. The purpose of this study was to Perdiction of Burnout Based on Marital Conflict and Self-Differentiation. In this research a total sample of 245 teachers were chosen by cluster sampling. The sampled teachers were asked to fill out the Marital Conflict Questionnaire، Bowen self- differentiation Questionnaire، and Geldard Burnout Questionnaire. The data were analyzed using simultaneous regression and by SPSS software. The outcomes of the regression showed that prospective variables can predict 41/7 variance of burnout. Marital conflict and self-differentiation can predict the occupational burnout; therefore، drawing the actual goals and values is achievable and at the same time plays an effective role in learners’ learning in future performance and future job far from any comflict.The research can be a light EFFECTIVE way for administrators to achieve organizational goals is manpower.
خلاصه ماشینی:
جامعه این پژوهش کلیه معلمان زن ابتدایی شهر تهران بود که به روش نمونه گیری خوشه ای تعداد ٢٤٥ معلم انتخاب و با پرسشنامه های تعارض زناشویی ثنایی، خودمتمایزسازی بوئن و پرسشنامه فرسودگی شغلی گلدارد مورد بررسی قرار گرفتند.
متغیرهای تعارض زناشویی و خودمتمایزسازی به عنوان عواملی که می توانند در فرسودگی شغلی نقش داشته باشند کمتر در تحقیقات مورد توجه قرار گرفته است اما از آنجا که رابطه این دو متغیر با ابعاد دیگر سلامت روان 1.
Self Differentiation (پیرساقی، ١٣٩١) در پژوهش های گوناگونی مورد تأیید قرار گرفته است بنابراین در این تحقیق نیز به عنوان متغیرهای پیش بینی کننده فرسودگی شغلی مورد بررسی قرار می گیرند.
اولین متغیری که در این تحقیق به عنوان پیش بینی کننده فرسودگی مورد بررسی قرار می گیرد، تعارض زناشویی است .
(1386 در تحقیقات مختلفی ، نقشی که تعارض زناشویی در بروز مسائل و مشکلاتی از قبیل فرسودگی شغلی در گروه های مختلف شغلی ، می تواند داشته باشد به طور مستقیم و غیر مستقیم مورد بررسی قرار گرفته است .
همچنین ، از آنجا که متغیرهای تعارض زناشویی و خودمتمایزسازی در رابطه با فرسودگی شغلی کمتر مورد بررسی قرار گرفته اند لذا، هدف اصلی محققان در پژوهش حاضر، پیش بینی فرسودگی شغلی بر مبنای متغیرهای تعارض زناشویی و خودمتمایز سازی در معلمان زن دوره ابتدایی می باشد.
در ضمن به پژوهشگران آینده پیشنهاد می شود از آنجا که نتیجه پژوهش نشان داد خودمتمایزسازی و تعارض زناشویی با فرسودگی شغلی رابطه دارد اما تحقیقات اندکی در این زمینه صورت گرفته است .