چکیده:
تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر رضایت مشتریان در بازار فروش مستقیم در مجموعه سیتی سنتر اصفهان انجام گرفته است . به منظور پاسخگویی به سوال تحقیق ، پنج فرضیه تعریف و با ارائه یک مدل مفهومی ، تاثیر تصویر شرکت ، ویژگی مکان فروش محصول ، ویژگی های محصول ،مشاوره هنگام خرید، اطلاع رسانی بر رضایت مشتری مورد آزمون قرار گرفت . این تحقیق از نظر هدف ، کاربردی است و از نظر نحوه اجرا توصیفی پیمایشی با رویکرد همبستگی است . ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن به کمک متخصصان و روش آماری تحلیل عاملی و پایایی آن با آلفای کرونباخ ٠/٩١ تایید گردید. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه مشتریان مجموعه سیتی سنتر اصفهان می باشد و از ٢١٤ پرسشنامه که به روش نمونه گیری تصادفی توزیع شد، ١٩٨ پرسش نامه بازگشت و استفاده شده است . برای بررسی فرضیات از مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج آزمون فرضیه های تحقیق نشان داد که تصویر شرکت ، ویژگی مکان فروش محصول ، ویژگی های محصول ،مشاوره هنگام خرید، اطلاع رسانی بر رضایت مشتری تاثیر معناداری دارد. ویژگی های محصول با بیشترین ضریب استاندارد (٠/٦٤) بر رضایت مشتری تاثیر دارد و مشاوره هنگام خرید با کمترین ضریب استاندارد (٠/٤٧) بر رضایت مشتری تاثیر دارد. تاثیر مشخصات فردی پاسخگویان بر متغیرهای تحقیق تایید نشد. نتایج رتبه بندی فریدمن نشان داد که تصویر شرکت ، ویژگی مکان فروش محصول ، مشاوره هنگام خرید به ترتیب مهمترین مولفه ها هستند.
خلاصه ماشینی:
"محقق برآن شده است تا با انجام این تحقیق خلاء علمی و عملی در این حوزه را همراه با چالش های آن شناسایی و با پاسخ به سوال تحقیق (عوامل موثر بر رضایت مشتریان در بازار فروش مستقیم در مجموعه سیتی سنتر اصفهان کدامند؟) و استفاده از مدل طراحی شده عوامل تاثیرگذار بر رضایت مشتریان را مورد بحث و بررسی قرار دهد ، تا در صورت شناسایی و اولویت بندی این عوامل شرکت ها بتوانند با درک عمیق از آنچه که مشتری می خواهد راهکارهای مناسب را برای جلب رضایت مشتری و افزایش فروش پیدا و به اجرا گذارند.
که نشان دهنده همخوانی با تحقیق هسو و همکاران (٢٠١٤) می باشد نتایج نشان دادند که تصویر ذهنی ذهنی از فروشگاه خوار و بار فروشی که توسط سه مولفه ی کلیدی ویژگی های بازارپردازی ، فضای فروشگاه و خدمات و جذابیت بازاریابی شناخته می شود و به طور قابل توجهی مسافت فروشگاه با رضایت مشتریان ارتباط مثبت دارد که خرده فروشان باید به دنبال راهکاری برای غلبه بر نقطه ضعف مسافت باشند.
همچنین نشان دهنده همسو بودن با تحقیقات نگوین و همکاران (٢٠١٣) می باشد فرضیه دوم : نتایج جدول (٣) نشان می دهد که ویژگی مکان فروش محصولات به طور مثبت و معنادار با ضریب استاندارد ٠/٦٠ بر رضایت مشتریان تأثیر دارد.
که نشان دهنده همسو بودن با تحقیق دوبرسو و همکاران (٢٠١٤) می باشد نتایج نشان دادند که تمامی متغیرهای شناسایی شده (تصویر شرکت ، ویژگی مکان فروش ، ویژگی های محصول ، مشاوره و روش های اطلاع رسانی ) بر رضایت مشتریان تاثیر معناداری دارند."