چکیده:
هدف اين پژوهش، بررسي رابطه رقابت در بازار با سياستهاي تقسيم سود شركت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زماني 1387 تا 1391 است. فرضيههاي پژوهش برمبناي نظريه هاي پيامد، جانشيني و شكار مربوط به تاثير رقابت در بازار بر سياستهاي تقسيم سود تدوين شدهاند. براي آزمون فرضيهها از الگوهاي رگرسيون چندگانه با استفاده از دادههاي تلفيقي و رگرسيون لجستيك استفاده شده است. براي سنجش رقابت در بازار از شاخص انتروپي استفاده شد. نتايج پژوهش نشان ميدهد بين رقابت در بازار و سود تقسيمي، رابطه مثبت و معنيداري وجود دارد. همچنين رقابت در بازار با افزايش سود تقسيمي نيز رابطه مثبت و معنيداري دارد. بين رقابت در بازار و حذف سود تقسيمي نيز رابطه منفي و معنيداري وجود دارد.
This article investigates the relation between market competition and dividend policies. Using a sample of listed companies in the Tehran Stock Exchange in the period of 1387-1391، we find that firms in highly competitive industries prefer to pay more dividends. Research hypotheses are developed based on the outcome theory and substitution theory. In order to investigate the impact market competition on dividend policies. To test the hypothesis were used panel data regression model and logistic regression. Results indicate that there is a significant positive relation between dividends paid and market competition، return on assets and lifecycle. Also there is a significant negative relation between dividends paid and financial leverage. On the other hand، using the logit model، results indicate that there is a significant positive relationship between increase dividends paid and market competition. Results also demonstrate that there is a significant positive relation between omit dividends paid and return on assets and financial leverage. Also there is a significant negative relation between omitted dividends paid، market competition، growth opportunities and life cycle.
خلاصه ماشینی:
"1 2 panel pooled جدول (3) نتایج حاصل از بررسی ضرایب جزئی الگو، فرضیۀ اول DIVit= 122/0 +37/0 Eit+005/0 Sizeit+11/0 ROAit+004/0 Growthit153/0 - LEVit+029/0 REit+ ε متغیرها ضرایب آمارۀ t سطح معنیداری مقدار ثابت 122/0 29/1 199/0 رقابت در بازار 370/0 62/2 009/0 اندازۀ شرکت 005/0 37/0 715/0 بازده داراییها 110/0 84/1 066/0 فرصتهای رشد 004/0 63/1 104/0 اهرم مالی -153/0 -28/3 001/0 چرخۀ عمر 029/0 52/4 000/0 با توجه به آمارۀ t و سطح معنیداری آن برای رقابت در بازار (متغیر مستقل)، میتوان گفت رقابت در بازار، رابطۀ مثبت و معنیداری با سود تقسیمی دارد و بازای یک واحد افزایش در رقابت در بازار، سود تقسیمی 37/0 افزایش مییابد؛ بنابراین، فرضیۀ اول پژوهش در سطح اطمینان 95 درصد پذیرفته میشود.
جدول (5) نتایج آزمون فرضیۀ سوم پژوهش Ln ( p(omit=1) 1−p(omit=1) )=46/5- 16/13-Eit54/0 - Sizeit+ 91/5ROAit24/0 - Growthit+13/11 LEVit29/1 - REit+ ε متغیرها ضرایب آمارۀ والد درجۀ آزادی سطح معنیداری رقابت در بازار -16/13 73/4 1 030/0 اندازۀ شرکت -54/0 82/1 1 177/0 بازده داراییها 91/5 13/3 1 077/0 فرصتهای رشد -24/0 01/3 1 083/0 اهرم مالی 13/11 82/28 1 000/0 چرخۀ عمر -29/1 45/10 1 001/0 مقدار ثابت -46/5 10/4 1 043/0 نتیجهگیری و پیشنهادها هدف از این پژوهش، بررسی رابطۀ رقابت در بازار با سیاستهای تقسیم سود است."