چکیده:
پژوهش حاضر تاثیر مدیریت واقعی سود و انگیزه هـای مـدیریت بـر میـزان چسـبندگی هزینـه هـا را بررسـی مـیکنـد. چسبندگی هزینه به این معنی است که نسبت کاهش هزینه ها در هنگام کاهش فروش کمتر از نسبت افـزایش هزینـه هـا در هنگام افزایش فروش است . طبق نظریه تصمیم های آگاهانه ، چسبندگی هزینه ها نتیجه تصمیم های آگاهانه مـدیران اسـت . این مطالعه بر حالتی تمرکز میکند که در آن مدیران به هنگام کاهش فروش ، با انگیزة پرهیز از زیان و کـاهش سـود، بـه تعدیل آگاهانه منابع اقدام میکنند. جامعه آماری این پـژوهش ، شـامل نمونـه ای از ١٣٥ شـرکت حاضـر در بـورس اوراق بهادار تهران برای یک دورة ١٠ ساله از سال ١٣٨٣ تا ١٣٩٢ است . برای آزمون فرضیه ها از الگوی رگرسیونی چنـدمتغیره استفاده شده است . نتایج نشان می دهد مدیران هنگام کاهش فروش یعنی زمـانی کـه بـرای پرهیـز از زیـان انگیـزه دارنـد، کنارگذاشتن منابع بدون استفاده را سرعت میبخشند و منابع را به طـور آگاهانـه تعـدیل مـیکننـد. ایـن تصـمیم آگاهانـه ، چسبندگی هزینه ها را کاهش میدهد.
This research aims to investigate the effect of real earnings management and managerial incentives on sticky costs. Sticky costs phenomenon represents that the costs do not change in proportion to changes in sales. In other words، the percentage of the reduction in costs when sales are reducing is less than the percentage of cost increase when the sales are increasing. In accordance with the “deliberate decision” theory، costs become sticky because of the deliberate decision of managers. This study focuses on managers’ resource adjustments when sales decline. The resource adjustments motivated to meet earnings targets and the ensuing cost structures. The research include a sample of 135 companies in the Tehran Stock Exchange for a period of 10 years from 2003 to 2013. For testing the hypothesis، multiple regression models based on panel data analysis is used. The results indicate that when managers face incentive to avoid losses، they accelerate sliding adjustment of slack resources for sales decreases. These decisions diminish the degree of cost stickiness.
خلاصه ماشینی:
"ازاین رو، پژوهش حاضـر در نظـر دارد بـا (٢٠١٢) با تأکید بر این موضـوع اظهـار مـیکننـد وقتـی بررسـی تـأثیر تصـمیم هـای آگاهانـۀ مـدیران بـر میـزان فروش کاهش مییابد مدیران برای رسـیدن بـه اهـداف چسبندگی هزینه ها، به این پرسـش پاسـخ دهـد کـه آیـا سـود و پرهیـز از زیـان و یـا کـاهش سـود، بـه کـاهش اهداف سود و انگیزه های مدیریت برای رسیدن به سـود هزینه ها سـرعت مـیبخشـند؛ بنـابراین تعـدیل آگاهانـۀ هدف بر میزان چسبندگی هزینه ها تأثیر دارد یا خیر؟ منابع برای رسـیدن بـه اهـداف سـود، میـزان چسـبندگی درادامه ، ابتدا پیشینۀ پـژوهش بیـان مـیشـود؛ سـپس هزینه ها را به اندازة زیادی کاهش میدهد.
فرض اساسی تصمیم هـای سـنجیده بـر این بود که به هنگام کاهش فروش مـدیران بـا تصـمیمی نتیجه گیری و پیشنهادها آگاهانه مانع کنارگذاری منابع بدون اسـتفاده مـیشـوند در پژوهش حاضر تلاش شد با گسترش مبانی نظری که ایـن باعـث افـزایش چسـبندگی هزینـه هـا مـیشـود، پیشین که بیشتر در زمینۀ تصمیم هـای سـنجیدة مـدیریت درحالیکه مدیریت واقعی سود با انگیزة پرهیـز از زیـان در ارتباط با پیش بینی فروش آینده بر میـزان چسـبندگی به هنگام کاهش فروش ، چسبندگی هزینـه هـا را کـاهش هزینه ها بود، تأثیر تصمیم های سنجیدة مدیران بـر میـزان میدهد؛ بنابراین هر تلاشی بـرای درک رفتـار چسـبندة چسبندگی هزینه ها در اوضاعی بررسی شود که مـدیران هزینه ها باید با توجه به تصمیم های مـدیریت و تـأثیر آن برای دستیابی به سود برنامه ریزیشده انگیزه هایی دارند."