چکیده:
تحقق يك مطالعه ميانرشتهاي صحيح در گرو ايجاد همسنخي و مجانست ميان رشتههاي درگير در آن است. ايجادِ سه گونه همسنخي براي چنين مطالعاتي ضروري است:
همسنخي از جهتِ روش، زبان و مباني معرفتشناختي. ايجاد همسنخي در اين سه جهت مي تواند تركيب و همگرايي را در مطالعه ميانرشتهاي ايجاد كند. مسلماً همسنخيِ روشي يكي از مهمترينِ اين الزامات محسوب مي شود. بررسي نمونهمحور بخشي از پژوهش هاي ميان رشته اي در حوزه مطالعات قرآني سه لازمه روششناختي را براي ايجاد همسنخي روشي نشان مي كند: 1- استفاده از روش هايي كه در گفتمان علمي خود مقبول واقع شده و حد و مرز و استقلال خود را يافته باشند؛ 2- تنقيح دقيق معناي مورد نظر از روش مورد استفاده و بيان تمايز روش مورد نظر با روش هاي مشابه و بيان ضرورت استفاده؛ 3- استفاده ارگانيكي از روش مورد نظر به جاي استفاده مكانيكي از آن. تحقق اين سه ويژگي موجب مي شود ايجاد زبان مشترك و برقراري گفتوگوي ميانرشتهاي كه به حل مسئله و يا فهم بهتر پديدار منجر مي شود، به دست آيد.
خلاصه ماشینی:
"نتیجه گیری ١- دست یابی به ترکیب و هم گرایی میان رشته ها در مطالعة میان رشته ای در گرو ایجاد هم سنخی و مجانست در سه جهت روشی ، زبانی و مبانی معرفت شناختی رشته های درگیر در پژوهش میان رشته ای است ؛ ٢- بررسی نمونه محور برخی از پژوهش های میان رشته ای در حوزة مطالعات قرآنی ، سه ویژگی مهم را برای این گونه مطالعات ضروری می نماید: الف - استفاده از روش هایی که در گفتمان علمی خود مقبول واقع شده و حد و مرز و استقلال خود را یافته باشند؛ ب- تنقیح دقیق معنای مورد نظر از روش مورد استفاده و بیان تمایز روش مورد نظر با روش های مشابه و بیان ضرورت استفاده ؛ ج- استفادة ارگانیکی از روش مورد نظر به جای استفادة مکانیکی از آن ؛ ٣- ویژگی اول حاکی از آن است که در مطالعات میان رشته ای باید از روش هایی استفاده شود که پیش از این حدود و مرزهای خود را یافته اند و نقاط قوت و ضعف آن ها مشخص شده است .
Chisholm, (1989), Theory of Knowledge, third edition, Brown university, prentice-Hall International, Inc; - Stewart, Devin J, (2004), "Rhymed prose", Encyclopaedia of the Qur’an, ed."