چکیده:
يكي از چالش هاي اساسي كه كسب وكارهاي فرنچايز با آن مواجه اند، ايجاد تعادل ميان دو فعاليت متضاد استانداردسازي (محصولات و خدمات) و تطابق (با خواسته هاي محلي يا بازار) است. در ادبيات سازماني، ايجاد تعادل ميان فعاليت هاي متضاد، دوسوتواني سازماني نام گرفته است، درحالي كه ادبيات فرنچايز فهم اندكي در زمينه دوسوتواني فرنچايزها ارائه كرده است. پژوهش حاضر به بررسي عوامل موثر بر دوسوتواني سازماني فرانچايزرها (امتيازدهندگان) و تاثير دوسوتواني بر عملكرد آن ها مي پردازد. اين تحقيق از نظر هدف، كاربردي و از لحاظ روش گردآوري داده ها توصيفي- همبستگي است. داده ها براساس پرسشنامه از 63 فرانچايزر جمع آوري شده است كه با استفاده از نرم افزار Smartpls2 و آزمون تحليل مسير تحليل شده است. نتايج پژوهش نشان مي دهد شكل جمعي، قابليت مديريت شبكه به صورت پرتفوليو، گرايش راهبردي رشد و تنوع بازارها بر دوسوتواني سازماني فرانچايزرها تاثير مثبت دارد. برخلاف انتظار، انعطاف پذيري قراردادها اثر معناداري بر دوسوتواني ندارد. همچنين، نتايج نشان مي دهد شركت ها با قابليت دوسوتواني داراي عملكرد بالاتري هستند.
One of the essential challenges franchisors encounter is achieving a balance between the opposing activities of standardization (products and services) and adaptation (local preferences). This is called ambidexterity in the literature of organizational studies. While the literature on franchising provides little insight into ambidexterity، this research investigates factors affecting ambidexterity and performance. This research is practical in goal and descriptive-correlational in terms of data collection. The data was collected using a survey questionnaire، filled with 63 franchisors، and analyzed using the Smartpls2 software. The results indicate that plural model، network portfolio management capability، growth orientation and market diversity positively affect franchisors' ambidexterity. Contrary to our expectations، contract flexibility does not influence ambidexterity in franchisors. The findings also show that ambidexterity holds a positive impact on the firm's performance.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش نشان می دهد شکل جمعی، قابلیت مدیریت شبکه به صورت پرتفولیو، گرایش راهبردی رشد و تنوع بازارها بر دوسوتوانی سازمانی فرانچایزرها تأثیر مثبت دارد.
در این ادبیات ، انجام دادن همزمان فعالیت های متعارض مانند اکتشاف و بهره برداری (١٩٩١ ,March(، نوآوری و فعالیت های جاری (٢٠١٤ ,Burgers and Covin(، کشف و خلق (٢٠١٣ ,Alvarez and Barney(، راهبردهای بازارمحور در مقابل ارتباطی (,Peng ٢٠٠٣( بررسی شده است ، اما در ادبیات فرنچایز با وجود اشارات ضمنی ( ;٢٠١١ ,.
درنتیجه ، بررسی اینکه چه عواملی بر دوسوتوانی سازمانی در شرکت های فرنچایز (ایجاد همزمان استانداردسازی و تطابق محلی) مؤثر است و همچنین اینکه ازاساس دوسوتوانی بر عملکرد فرانچایزرها تأثیر مثبت دارد یا خیر، بسیار 1.
پژوهش های مدیریت راهبردی نیز نشان می دهد دوسوتوانی به عنوان ابزاری مهم برای رسیدن به رشد سازمانی ، از طریق ترکیب فعالیت های اکتشاف و بهره برداری استفاده شده است (٢٠١٣ ,O'Reilly and Tushman(.
ادبیات دوسوتوانی در مطالعات راهبردی و کارآفرینی نیز نشان می دهد شرکت های دوسوتوان عملکرد بهتری دارند (٢٠٠٤ ,Gibson and Birkinshaw(، اما تعداد پژوهش های تجربی در زمینۀ فرنچایزینگ و تطابق استانداردسازی و تطابق کم بوده است .
چارچوب مفهومی پژوهش با توجه به بحث های صورت گرفته ، چارچوب مفهومی پژوهش فرضیات به شرح زیر بیان می شود: / / شکل جمعی متغیرهای کنترل محیط ، نمایندگی داخلی و خارجی / قابلیت شبکه سازی نوع شرکت ، نوع فعالیت ، سابقه ، تعداد کارکنان / گرایش رشد / / دوسوتوانی سازمانی عملکرد / تنوع بازارها / انعطاف پذیری قرارداد نمودار ١.
International Journal of Retail & Distribution Management, 38)9), 662-676.