چکیده:
دستيابي به جايگاه رقابتي مناسب براي يك شركت، فقط با كمك مدل مناسب كسب وكار امكان پذير است. هدف اين پژوهش، طراحي مدل كسب وكار مناسب براي چابكي سازمان در شركت سايپا است. پژوهش حاضر رويكردي كيفي دارد و از «نظريه برخاسته از داده ها» استفاده مي كند. پس از انتخاب هفت نفر از خبرگان شركت سايپا با روش نمونه گيري هدفمند و مصاحبه نيمه ساختاريافته، داده ها گردآوري شدند. سپس در سه مرحله كدگذاري باز، محوري و انتخابي تحليل شدند و درنهايت 53 گزاره مفهومي اوليه از كدگذاري باز، 18 گزاره مقوله اي از كدگذاري محوري و 6 عامل اصلي از كدگذاري انتخابي، شناسايي شد. نتايج تاييد مي كند مقوله اصلي فرايند، «مدل كسب وكار» است كه با توجه به عوامل علي (مانند قابليت دسترسي فزاينده به فناوري، جهاني شدن بازارها و رقابت تجاري)، عوامل زمينه اي (مانند بسترسازي ساختاري و فرهنگي) و عوامل محيطي (مانند عوامل اقتصادي، اجتماعي، بين المللي و بازار) شكل گرفته است و از طريق راهبردهاي مشتري، بازار، محصول، قابليت پويا، زنجيره ارزش و مالي، به سه دسته پيامد چابكي، توليد ثروت و كسب مزيت رقابتي پايدار منجر مي شود.نتايج اين پژوهش، اطلاعات محققان اين حوزه را در زمينه اهداف، چالش ها و پيامدهاي مدل كسب وكار چابك افزايش ميدهد.
خلاصه ماشینی:
مدل های چابکی مدل اجزا ویژگیها تولید ناب در کلاس جهانی بهبود کیفیت پایه های مدل تغییر مداوم پاسخ سریع مسئولیت پذیری اجتماعی تمرکز بر کل مشتریان بنگاه مجازی بهبود مداوم Sharp et al ساخت سریع نمونۀ اولیه کار گروهی Model توانمندسازهای مدل مهندسی هم زمان مدیریت تغییر (1999) افراد منعطف و چندمهارته توانمندسازی فناوری اطلاعات شایستگیهای کلیدی تولید چابک تولید جهانی خروجیهای مدل تولید مبتنی بر پاسخ سریع بهره وری و کیفیت تولید مبتنی بر خواستۀ انبوه مشتری نیاز به چابک شدن استراتژی چابکی محرکهای چابکی تلاش استراتژیک برای چابک شدن Sharifi & پاسخگویی شایستگی قابلیت های چابکی ZMhoadnegl انعطاف پذیری سرعت (2001) ابزارها و شیوه های عملی سازمان تأمین کنندگان چابکی تکنولوژی افراد نوآوری Yusuf et al مدیریت شایستگیهای اساسی سازمان مجازی (M19o9d9e)l توانایی پیکربندی مجدد سازمان دانش محور سرعت سرعت انجام وظایف سرعت تصمیم گیری پاسخ دهی پاسخ به فشار رقبا پاسخ به تغییرات محیط فرایند افراد انعطاف پذیری ساختار سازمانی تکنولوژی مدل فتحیان وشیخ (١٣٨٨) توسعه شایستگیها توسعۀ منابع انسانی توسعۀ ارتباط با محیط تنوع پذیری محصولات و خدمات بهبود محصولات و خدمات کاهش هزینه و زمان ارائۀ خدمات / تولید محصول بهبود کانال شناسایی نیاز مشتری غنیسازی مشتری ارائۀ خدمات مطلوب به مشتری نیاز مشتری ملاک رقابت محرکهای چابکی نوآوری تکنولوژیکی بازار Lin et all پاسخگویی شایستگی قابلیت چابکی (M20o0d6e)l انعطاف پذیری سرعت روابط مشارکتی یکپارچگی فرایندها توانمندسازهای چابکی احساس کردن بازار و مشتری یکپارچگی اطلاعات (کرسول ، پلانوکلارک، ١٣٩٠: ١٢٣).