چکیده:
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی میزان رابطهی مکانیزمهای مدیریت دانش بر نوآوری در دانشگاهها بود. روش: پژوهش حاضر از نوع تحقیق توصیفی- پیمایشی است. از این رو جامعه آماری کارکنان و مدیران دانشگاههای دولتی شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونهگیری مرحلهای خوشهای و طبقهای تصادفی ابتدا از بین 10 دانشگاه دولتی شهر تهران، در هر خوشه تعدادی از دانشگاههای در آن خوشه انتخاب و پرسشنامه تحقیق به تعداد 364 عدد بین پاسخگویان توزیع شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تی تک گروهی ، ضریب همبستگی و معادله رگرسیون چندگانه گامبهگام استفاده گردید. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که، میانگین نمره کل زیرساختهای مدیریت دانش (29/2) از مقدار میانگین نظری (3) پایینتر است. ضمن آنکه، مقدار میانگین نوآوری فنی (37/2)، نوآوری اجرایی (17/2) و میانگین نمره کل نوآوری (27/2) از مقدار میانگین نظری (3) پایینتر است. همچنین، بررسی نتایج نشان میدهد که بین زیرساخت مدیریت دانش و نوآوری فنی با مقدار (431/.)، نوآوری اجرایی با مقدار (591/.) و نوآوری کلی با مقدار(616/.) نیز رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همینطور با توجه به میزانR² بدست آمده میتوان نتیجه گرفت که توانمند ساز فرهنگسازمانی در حدود 9/33 درصد از واریانس متغیر نوآوری دانشگاهی را در گام اول تبیین میکند. نتیجهگیری: جایگاه زیرساخت های مدیریت دانش و نوآوری(فنی و اجرایی) در دانشگاههای دولتی شهر تهران ، پایین تر از سطح متوسط میباشد. همچنین بین زیرساخت های مدیریت دانش؛ فرهنگسازمانی و ساختار سازمانی با نوآوری(فنی و اجرایی) رابطه مثبت و معنادار، و بین فناوری اطلاعات با نوآوری(فنی و اجرایی) رابطه معناداری وجود ندارد. نتایج به دست از آمده از تحلیل رگرسیون گامبهگام نشان داد که، از میان سه مکانیزم توانمند ساز فناوری اطلاعات، ساختار سازمانی و فرهنگسازمانی؛ فرهنگسازمانی و ساختار به ترتیب بیشترین سهم را در استقرار نوآوری داشتهاند.
خلاصه ماشینی:
نوآوری دارای اهمیت بسیاری برای شرکت ها و سازمانها است ؛زیرا میتواند مزیت رقابتی پایدار را برای آنها فراهم Park and Kim Anbari et al Friedman and Prusak Mura Mina, Bascavusoglu-Moreau& Hughes Hau et al Wu & Wang Montes et al.
پس توانایی مدیریت دانش یک Wiig Malhotra von Krogh Zack Hansen et al Alavi and Leidner Kulkarni et al Mahr & Lievens Hall & Mairesse Hau Nonaka & Takeuchi نقش محوری در حمایت و پرورش دادن نوآوری ها دارد.
Yang Gilbert & Cordey Lin & Lee Liebowitz Nah Cavusgil Hall & Andriani Prajogo et al March Swan از طرفی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی بهعنوان مراکز تولید و اشاعه دانش، بیش از هر سازمان دیگری نیازمند اجرای مدیریت دانش هستند.
فراهم نمودن سامانههای اطلاعاتی مناسب برای ذخیرهسازی، انتقال و تبادل دانش مانند: اینترنت، اینترانت، اکسترانت، گروهافزا، فراهم نمودن امکانات لازم جهت دسترسی آسان به سختافزارهای مناسب برای تسهیم اطلاعات، فراهم نمودن امکانات لازم جهت دسترسی آسان به نرمافزارهای مناسب برای تسهیم اطلاعات از شاخصهای عامل فن آوری در موفقیت مدیریت دانش هستند(اسکیرم و امیدن،2000؛ هیسینگ،2001؛ هری هارن84F 11 ،2002؛ گلد ،2002؛ خلیفه و Skyrme & Amidon Heisig Gold Khalifa & Liu Hess Westerberg Gray & Densten Liao et al Wang & Chang Huysman Hariharan لیو،2003؛ وانگ وچانگ،2006؛ کولکارنی و همکاران،2006؛ لیو و همکاران،2007؛ لیو و همکاران،2008؛ هس و همکاران،2011؛ وستربرگ وهمکارانش،2013).
Darroch & McNaughton Vaccaro Jimenez & Sanz-Valle Shari Collinson& Wilson Gupta & Sharma Brockman and Morgan Lei نتایج به دست آمده از آزمون همبستگی و رگرسیون چندگانه گامبهگام نشان داد که از میان سه مکانیزم مدیریت دانش موردنظر در این پژوهش، بیشترین ضریب همبستگی بین فرهنگسازمانی با نوآوری است.