چکیده:
روايتگري سازماني سال هاست كه در علم مديريت بارها مورد بحث قرار گرفته، و از مزاياي به كارگيري آن در سازمان فراوان گفته شده است، ولي متاسفانه در پژوهشهاي داخلي فقط يك تحقيق در اين زمينه شايان توجه بوده است. با توجه به خلا نظري يادشده، بر آن شديم شيوه بهرهگيري از مهم ترين موضوع هاي مطرح در مديريت، يعني فرهنگ، اخلاق و معنويت را از روايتگري سازماني، شرح دهيم. در اين پژوهش قدرت بهره گيري از روايتگري توسط رهبران و در نتيجه انتقال آن ها به فرهنگ سازماني طوري است كه اعضاي سازمان ارتباط با يك جامعه بزرگتر و هدف عاليتر را احساس كنند. اين پژوهش از نوع مطالعات توصيفي و كاربردي است. دو فرضيه پژوهش تاثير روايتگري در ايجاد فرهنگ اخلاقمدار و معنوي است و ابزار جمعآوري داده ها پرسشنامه است، روايي محتوا و پايايي با محاسبه آلفاي كرونباخ تاييد شد. جامعه پژوهش كاركنان صنعت برق است و تعداد نمونه 131 نفر برآورد شد. تحليل اطلاعات به وسيله نرم افزارهاي SPSS و ليزرل انجام گرفت و براي آزمودن فرضيه ها از آزمون تي يك طرفه و بر اساس آن فرضيه هاي پژوهش به ميزان 95 درصد تاييد شد. اميد است پژوهش يادشده با منابع غني به كارگرفته شده در آن، فتح بابي بر تحقيقات آتي مبحث مغفول مانده روايتگري سازماني باشد.
خلاصه ماشینی:
"به هر حال ، مانند داستان سرایی ١ سازمانی، به کارگیری معنویت در سازمان به عنوان روشی برای کنترل رفتاری در سـازمان بـه کـار گرفتـه شـده اسـت ( ,Pava ;١٩٩٩ ,Nadesan ;٢٠٠٣ ,.
Ethical culture تحقیقات نشان میدهد برنامه های رسمی دربارة اخلاق باید به وسیلۀ سازگاری میان سیاست هـا و فعالیت های برنامه ریزیشده ، بحث آزاد دربارة موضوع های اخلاقی در سازمان و رهبری اخلاقـی تقویت شود (١٩٩٩ ,.
جمع بندی: روایتگری و فرهنگ اخلاق مدار و معنویت هدف این مقاله فهم این مطلب است که چگونه داستان سرایی و معنویت در محیط کـار، وقتـی بـا نظریه های هنجاری مدیریت مرتبط میشود، میتواند به ما در درک بهتر چگونگی تأثیر ارزش هـای اخلاقی کمک کند.
از آنجا که نیاز است رهبران سازمان هم از رفتارهای اخلاقی و هم غیراخلاقـی داسـتان سـرایی کنند، پیشنهاد میشود رهبران عالی سازمان دربارة شیوة به کـارگیری اخـلاق در سـازمان نیـز بـرای کارکنان سخن بگویند (١٩٨٨ ,Jackall) و از اینکه جایی برای رفتارها و برخوردهای غیراخلاقـی و نیز رهبری غیراخلاقی در سازمان وجود ندارد، بحث کنند.
برای نمونه ، در سازمان های مختلف عمومی، خصوصی، تجاری و غیرانتفاعی و جـز آن داسـتان هـای سـازمانی در ابعاد ایجاد فرهنگ اخلاقی و معنوی چه تفاوتی دارند؟ همچنین ، اگرچه به نظر میرسد اخـلاق در قلب مطالعات مدیریت قرار دارد، اما شواهد کمی دربارة تحقیقات در این زمینـه بـرای رهبـری در عمل وجود دارد و نمونۀ داستان های کمی وجود دارند که رهبران امروزی را در حالتی کـه تحـت عنوان رهبر حقیقی شرح داده شد، نشان دهند."