چکیده:
هدف پژوهش حاضر، آسیبشناسی رابطه استفاده از شبکههای اجتماعی موبایل محور با تربیت دینی دانشآموزان است. پرسش اصلی این است که استفاده از شبکههای اجتماعی موبایل محور چه تاثیری بر تربیت دینی دانشآموزان کاربر آن دارد؟ پژوهش حاضر به صورت پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، با تکیه بر نظریههای کاشت، استفاده و رضایتمندی و نظریه ساختیابی گیدنز صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان کاربر شبکههای اجتماعی مجازی مقطع متوسطه شهر تبریز تشکیل میدهند. نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که بین مدت زمان عضویت، میزان استفاده، نوع استفاده (استفاده هدفمند)، میزان مشارکت و فعال بودن کاربران و واقعی تلقی کردن محتوای مطالب شبکههای اجتماعی مجازی با تربیت دینی همبستگی معکوسی وجود دارد؛ یعنی هر چه مدت زمان عضویت، میزان استفاده، میزان مشارکت و فعال بودن دانشآموزان در استفاده از شبکههای اجتماعی موبایلی افزایش پیدا میکند و آنها محتوای این شبکهها را بیشتر واقعی تلقی میکنند و نوع استفادهشان هدفمندتر میشود از میزان تربیت دینیشان کاسته میشود.
The aim of this study is the pathology of relationships between uses of mobile based social networks with religious education of students. The main question is that, how using of mobile based social networks affect student’s religious nurturance. The survey conducted using a researcher-made questionnaire based on cultivation, use and satisfaction theory and the Glidden's theory of structuration. The respondents of this research are Tabriz high school students who use virtual social network. Research findings indicate that, there is an inverse correlation between membership, active using and the real treat of virtual social networks contents with religious nurturance of students, that mean that the more membership, the more students actively and objective using of mobile based social networks and their real treat of virtual social network contents, the less religious nurturance of them
خلاصه ماشینی:
"به همین خاطر، در پژوهش حاضر، برای بررسی رابطه مدت زمان عضویت، میزان استفاده و واقعی تلقی کردن محتوای مطالب ارائه شده در شبکههای اجتماعی ازنظریه کاشت گربنر 1 ، برای مطالعه انگیزه و هدفکاربران شبکههای اجتماعی ازنظریه استفاده و رضایتمندی، و برای بررسی میزان فعال بودن کاربران در فضای مجازی شبکههای اجتماعی از نظریه ساختیابی گیدنز 2 استفاده شده است که در ادامه به اختصار به این نظریات اشاره میشود.
)، برقراری ارتباط با دوستان، آشنایان و همکلاسیها، دوستیابی و ارتباط با دوستان قدیمی، تشکیل گروه و شرکت در بحثها و امکانات دیگر، بیان احساسات و عواطف خود، دیدن عکسها و فعالیتهای دوستان خود، به اشتراک- گذاری هر گونه ویدئو، عکس، کلیپ و غیره، پیگیری و دنبال کردن مباحث مورد علاقه خود، گوش دادن به موسیقی، آشنایی با سبک ارتباطات مدرن و مجازی از رسانههای اجتماعی استفاده کند، بیشتر از رابطه خود با شبکههای اجتماعی در جهت بازبینی تربیت دینی خود بهره میبرد و لذا احتمال تأثیرپذیری وی بیشتر است.
اطلاعات جدول (9) حاکی ازآن استکه بین مدت زمان عضویت، میزان استفاده، استفاده هدفمند، میزان مشارکت و فعالیت کاربران و واقعی تلقی کردن محتوای مطالب ارائه شده در شبکههای اجتماعی موبایل محور و تربیت دینی همبستگی معنادار معکوسی وجود دارد.
در این جدول با توجه به سطوح معناداری بهدست آمده که تمامی موارد کمتر از 05/0 هستند، مشخص میشود که متغیرهای مستقل پژوهش (مدت زمان عضویت، میزان استفاده، میزان مشارکت و فعالیت، واقعی تلقی کردن محتوای مطالب ارائه شده و استفاده هدفمند از شبکههای اجتماعی مجازی) بر متغیر وابسته (تربیت دینی) تأثیر معناداری دارند.
همانطور که یافتههای پژوهش نشان داد بین مدت زمان عضویت، میزان استفاده، استفاده هدفمند، میزان مشارکت و فعالیت، واقعی تلقی کردن محتوای مطالب شبکههای اجتماعی موبایل محور و تربیت دینی دانشآموزان رابطه معنادار معکوس وجود دارد."