چکیده:
در پژوهش حاضر سعی شد نقش رسانهها بر سرمایه اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیهی مدیران راهنمایی و دبیرستان منطقه 2 شهر تهران بود که از میان 298 نفر از جامعهی آماری 177 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامهی سرمایهی اجتماعی دلاویز بود که هنجاریابی عوامل آن در ایران نیز صورت گرفته و پایایی و اعتبار آن نیز به تایید رسانده است. منظور ازمصرف رسانهای، تلویزیون و اینترنت و تلفن همراه بود. نتایج پژوهش نشان داد بین ابعاد سرمایه اجتماعی و مصرف رسانهای همبستگی معناداری وجود دارد. نتیجه اصلی پژوهش حاضر وجود همبستگی مثبت و معنادار بین میزان استفاده از رسانهها با سرمایه اجتماعی بود. یعنی با بالا رفتن میزان استفاده از رسانهها، سرمایه اجتماعی نیز افزایش مییابد. این امر ما را به نقش مهم رسانهها بر نگرش افراد آشنا میکند و لزوم پرداختن به این مسئله را دو چندان میکند.
The aim of the present study is the process of the government and nation building and its role on the formation of religious fundamentalism in Middle East, as the case study of Iraq and Syria. Explanation of the components of nation building in Middle East communities, explanation of the formation and social structure of Iraqi and Syrian communities and explanation of the social origin of the emergence of ISIS are also among the aims of this study. The research hypotheses are: Incomplete government and nation building in the Middle East (Iraq and Syria) that caused the formation of religious fundamentalism, diverse structure and plural ethnic, religious and mosaic communities of Iraq and Syria, incomplete and artificial government- nation building on the basis of the Sykes-Picot agreement in Middle East countries and the process of government- nation building that caused the accumulation of debts and lack of its realization in Iraq and Syria. Case study in this research is in connection with the religious fundamentalism in Iraq and Syria. The timeframe of the research is related to the period after the occupation of Iraq and toppling Saddam Hussein’s regime in years 2003 up to now, and also social-political developments in Syria after the death of Hafez al-Assad in years 2000 and coming to power of Bashar al-Assad.
خلاصه ماشینی:
"مطالعه رابطه بین مصرف رسانهای و میزان سرمایه اجتماعیمدیران راهنمایی و دبیرستان منطقه 2 شهر تهران معصومه فریدی ثانی 1 مجید ظروفی 2 تاریخ دریافت مقاله: 19/4/1394 تاریخ پذیرش نهایی مقاله: 23/7/1395 چکیده در پژوهش حاضر سعی شد نقش رسانهها بر سرمایه اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد.
در سال 85 نیز طرح تحقیقی توسط صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با عنوان نظرات مردم تهران درباره "رسانهها" تحت عنوان الگوی مصرف رسانهها بیانگر آن است که تلویزیون در بین رسانههای مورد بررسی بیشترین درصد استفاده کننده را به خود اختصاص داده است (93 درصد) پس از آنان رادیو (70 درصد) بیشترین درصد استفاده کننده را نسبت به سایر رسانهها در اختیار دارد.
نتایج فرضیههای پژوهشی - بین میزان استفاده از رسانههای جمعی و سرمایه اجتماعی در بین مدیران مقاطع راهنمایی و دبیرستان منطقه 2 شهر تهران همبستگی وجود دارد.
این یافتهها همسو با نظریات پاتنام بود که اظهار کرد تلویزیون و گسترش دامنة استفاده از آن در خانوادهها باعث کاهش دامنة زندگی اجتماعی و مدنی شده و افراد کمتر وقتی را برای صرف دوستان و حتی خانواده میکنند و در سازمانهای اجتماعی و امور عمومی کمتر مشارکت میکنند؛ هم چنین باعث خصوصی شدن اوقات فراغت میشود.
اگرچه میتوان تصور نمود که رسانههای اجتماعی قادرند اعتماد اجتماعی در جامعه را افزایش دهند و با شناخت نقش و جایگاه خود در میان اقشار جامعه روابط میان افراد را بهبود بخشند و مسائل فرهنگی را ارتقا دهند، اما دراین بررسی نتیجه عکس به دست آمد یعنی این که با افزایش استفاده از رسانهها، میزان اعتماد اجتماعی در بین مدیران مدارس منطقه 2 تهران کاهش مییابد."