چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مطالعه رابطه بین مصرف رسانهای نسل جوان و نگرش به فرهنگ ایثار و شهادت انجام گرفته است. نمونه این پژوهش از طریق نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از بین دانش آموزان مدارس ناحیه 4 تبریز انتخاب گردیده است. حجم نمونه آماری مطابق فرمول کوکران 366 نفر تعیین شد. روش جمعآوری اطلاعات به شکل میدانی و از طریق پرسشنامههای محقق ساخته برای سنجش نگرش نسبت به فرهنگ ایثار و شهادت و پرسشنامه دیگر برای سنجش میزان مصرف رسانهای دانشآموزان میباشد. نتایج نشان داد که بین میزان مصرف رسانهای دانشآموزان و نگرش مثبت آنان نسبت به فرهنگ ایثار و شهادت رابطه معنیداری وجود دارد. نتایج حاکی از آن استکه هر قدر که میزان مصرف رسانهای افراد بالاتر میرود نگرش مثبت آنان به فرهنگ ایثار و شهادت پایین میآید.
This study aims to investigate the relationship between young generation’s media consumption and their attitudes to the culture of sacrifice and martyrdom. The sample of the study is obtained through multi-stage cluster sampling method. The sample size was determined 366 people in accordancewith Cochran formula. The results showed that, there is a significant relationship between the use of media and the students’ positive attitudes towards the culture of sacrifice and martyrdom. It means that, the greater the amount of media consumption the less students’ positive attitude to the culture of sacrifice and martyrdom will be.
خلاصه ماشینی:
"همچنین با توجه به اینکه p– مقدار بین استفاده از شبکههای اجتماعی و مولفه بصیرت سیاسی 000/0 میباشد و کوچکتر از 025/0 میباشد (با توجه به دو دامنه بودن آزمون با 025/0 مقایسه میشود) در نتیجه میتوان گفت که در سطح 05/0=α بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی دانشآموزان و بصیرت سیاسی رابطه معنیداری وجود دارد و با توجه به ضریب همبستگی 256/0- نشان میدهد که این رابطه معکوس معنیدار و ناقص میباشد.
همچنین با توجه به اینکه p– مقدار بین استفاده از شبکههای اجتماعی و مولفه ولایتمداری 001/0 میباشد و کوچکتر از 025/0 میباشد (با توجه به دو دامنه بودن آزمون با 025/0 مقایسه میشود) در نتیجه میتوان گفت که در سطح 05/0=α بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی دانشآموزان و ولایتمداری رابطه معنیداری وجود دارد و با توجه به ضریب همبستگی 154/0- نشان میدهد که این رابطه معکوس معنیدار و ناقص میباشد.
همچنین با توجه به اینکه p– مقدار بین استفاده از شبکههای اجتماعی و مولفه سادهزیستی 000/0 میباشد و کوچکتر از 025/0 میباشد (با توجه به دو دامنه بودن آزمون با 025/0 مقایسه میشود) در نتیجه میتوان گفت که در سطح 05/0=α بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی دانشآموزان و سادهزیستی رابطه معنیداری وجود دارد و با توجه به ضریب همبستگی 285/0- نشان میدهد که این رابطه معکوس معنیدار و ناقص میباشد."