چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تایید اهمیت مولفههای حرفهای تدریس علوم اجتماعی در آموزش و پرورش مقطع متوسطه مناطق تسوج، شبستر و صوفیان انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش را 45 نفر از معلمان علوم اجتماعی مقاطع متوسطه اول و دوم مناطق تسوج، شبستر و صوفیان تشکیل میدهند. با توجه به محدود بودن جامعه آماری (حدود 45 نفر)، 40 نفر از معلمین علوم اجتماعی مقاطع متوسطه اول و دوم مناطق تسوج، شبستر و صوفیان به عنوان نمونه انتخاب شدند. در واقع شیوه نمونهگیری تصادفی ساده بوده است. ابزار مورد استفاده پژوهش، پرسشنامههای محقق ساخته میباشدکه روایی آن، توسط متخصصان علوم اجتماعی و علوم تربیتی احراز شد و پایایی آن از طریق الفای کرونباخ به مقدار 0/84 احراز شد. شیوه تجزیه تحلیل آماری، تحلیل عاملی تاییدی میباشد و نتایج تحقیق نشان داد که مولفههای تلفیقی بودن، ارزش محور بودن، درگیر بودن، معنادار بودن و چالش برانگیز بودن به ترتیب مولفههای مهم و اساسی در تدریس علوم اجتماعی میباشند. نتایج این تحقیق میتواند برای معلمان در تدریس علوم اجتماعی مقطع متوسطه راهگشا باشد.
This study has been conducted to identify the professional components of teaching of social sciences in high school level in Tasuj, Shabestar and Sufi an. The statistical population of this research includes 45 teachers of social science in first and second grades in Tasuj, Shabestar and sufian. Due to the limitation of statistical population (about 40 people) 40 teachers of social science in the first and second grades have been selected as a sample. The sampling method of this research is random. The tools used in the research are questionnaires that made by researchers that their validity was verified by professional social and educational scientists and their reliability was proved by Cronbach alpha about 84%. The way of statistical analysis is the CFA. The result of research show that, the components of combination, value of orientation, involvement, meaningfulness and challengeable are respectively important and basic components in social science teaching. The results of the research can be used by teachers in social science teaching in high school level.
خلاصه ماشینی:
"نمودار شماره (1): مولفههای کلیدی تاثیرگذار بر تدریس علوم اجتماعی آموزش و پرورش مقطع متوسطه از دید اعضای پانل دلفی در مرحله دوم روش تحقیق با توجه به پنج مولفه شناسایی شده، پرسشنامهای ساخته شد که گویههای مورد نظر را پوشش میداد و روایی آن از نظر متخصصان تایید گردید و پایایی آن با پیشآزمون (تعداد 30 نفر از اعضای جامعه تحقیق) و براساس آزمون آلفای کرونباخ 81/0 تعیین گردید و برای هر یک از مولفه- های ارزشمحور بودن، درگیر بودن، تلفیقی بودن، معنادار بودن و چالش برانگیز 72/0، 78/0، 79/0، 80/0 و 82/0 میباشد.
همانطور که ملاحظه میشود 5 عامل به عنوان مولفههای اساسی تدریس علوم اجتماعی که دارای بار عاملی بالاتر از 3/0 بودهاند مورد تایید قرار گرفتهاند و به این ترتیب مولفههای اساسی تدریس به ترتیب عبارت است از: عامل تلفیقی، عامل ارزشمحور بودن، عامل درگیر بودن، عامل معنادار بودن و عامل چالش برانگیز بودن، که در مجموع 38/67 درصد از کل واریانس مربوط به سازه مورد نظر را تبیین مینمایند.
عامل چالش برانگیز بودن بحث و نتیجهگیری نتایج تحلیل تاییدی نشان داد 5 عامل به عنوان مولفههای اساسی تدریس علوم اجتماعی که دارای بارعاملی بالاتر از 3/0 بودهاند مورد تایید قرارگرفتهاند و به این ترتیب مولفههای اساسی تدریس به ترتیب عبارت است از: عامل تلفیقی، عامل ارزشمحور بودن، عامل درگیر بودن، عامل معنادار بودن و عامل چالش برانگیز بودن، که در مجموع 38/67 درصد از کل واریانس مربوط به سازه مورد نظر را تبیین مینمایند."