چکیده:
این مقاله؛ به تبیین عوامل سازمانی مرتبط با بازنشستگی پیش از موعد معلمان ابتدایی پرداخته است. برای جلوگیری از خروج سرمایه های اصلی هر سازمانی نیاز است که عوامل موثر در این خصوص شناسایی شوند. روش تحقیق پیمایشی، همبستگی بوده، جامعه آماری معلمین مقطع ابتدایی شهرستان بندر ترکمن؛ برای محاسبه حجم نمونه، از جدول مورگان؛ برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته، و جهت نمونه گیری از روش تصادفی استفاده شد؛ برای شناخت میزان اعتبار از اعتبار صوری و برای پایایی از ضریب آلفای کرونباخ. همچنین از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و برای پردازش داده ها از نرم افزار SPSS استفاده گردید. یافته نشان می دهند که بین متغیرهای مستقل (عملکرد نامطلوب مدیران- عدم شایسته سالاری- عدم وجود نظارت و ارزشیابی- تبعیض- بی توجهی به مسایل رفاهی - عدم و شناخت نیازهای کارکنان-عدم اطلاع معلمان از نتایج عملکرد خود در سازمان- عدم مطلوبیت محیط کاری- رفتار نامطلوب همکاران) با (متغیر وابسته) درخواست بازنشستگی پیش از موعد در سطح ضریب بیش از 95 درصد رابطه معنادار وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"بررسی ادبیات مرتبط با ترک کار و بازنشستگی پیش از موعد نشان می دهد که عوامل متعددی در درخواست کارکنان موثر می باشد که یکی از این عوامل؛ عوامل سازمانی بوده که محققان این عوامل را بر مبنای مدلی نه متغیری (عملکرد نامطلوب مدیران- عدم شایسته سالاری- عدم وجود نظارت و ارزشیابی- تبعیض- بی توجهی به مسایل رفاهی کارکنان- عدم و شناخت نیازهای کارکنان-عدم اطلاع معلمان از نتایج عملکرد خود در سازمان- عدم مطلوبیت محیط کاری- رفتار نامطلوب همکاران) مورد مطالعه قرار داده اند و بر این باورند که نه متغیر فوق بعنوان عوامل سازمانی در فرایند درخواست بازنشستگی پیش از موعد کارکنان نقشی کلیدی را ایفا می نمایند مطالعات انجام شده گویای ، این واقعیت است که بسیاری از معلمان در صورت وجود شرایط بدنبال بازنشستگی پیش از موعد می باشند و شناخت چرایی و دلایل وجود این احساس و درخواست؛ پرسش آغازین این تحقیق را تشکیل می دهد که چه عوامل سازمانی در درخواست بازنشستگی پیش از موعد معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بندرترکمن موثر می باشد؟ و در راستای پاسخگویی به سوال مطرح شده در این تحقیق تلاش می گردد که با الهام از مدل نه متغیره عوامل سازمانی موثر در درخواست بازنشستگی پیش از موعد؛ به شناسایی عوامل پرداخته و با شناخت عوامل موثر و با اتخاذ سیاست ها و برنامهریزی به منظورجذب، تأمین و اعتلای سطح توانائیهای نیروی انسانی از طریق شیوههای نوین علمی مدیریت منابع انسانی؛ زمینه های حفظ و نگهداری معلمان ابتدایی را در آموزش و پرورش فراهم نمود."