چکیده:
امروزه در قرن بیست و یک که با نام هزاره فناوری اطلاعات شناخته میشود، وسایل ارتباط جمعی نقش بسیار مهم و پر رنگی دارند، به نحوی که وظایف و نقش های زیادی را بر عهده گرفته اند و نهادهایی را نیز به مقابله میخوانند. در این بین نقش آگاهی سازی و پر کردن اوقات فراغت توده مردم و به ویژه نسل جوان (به طور خاص کشورهای جهان سوم که جمعیت جوان زیادی در اختیار دارند و کشور ما ایران نیز در زمره انان به شمار میرود.) به صورت آشکار و نقش همگن سازی عموم جامعه و حتی میتوان گفت جامعه جهانی را میتوان تحت عنوان نقش و وظیفه پنهان وسایل ارتباط جمعی میتوان بر شمرد. در بین وسایل ارتباط جمعی در این هزاره آن که از همه تاثیر گذار تر و با اهمیت تر میباشد اینترنت است ، که به صورت فراگیری استفاده از آن رو به گسترش میباشد. تحقیق پیش رو با هدف بررسی تاثیر استفاده از شبکه اجتماعی تلگرام بر تغییرات اجتماعی کاربران به روش پیمایشی انجام پذیرفته است . حجم نمونه در این پژوهش از فرمول کوکران معادل ٣٧٧ به دست آمده است . نتایج نشان داد متغیر مدت زمان استفاده از تلگرام با بتای ٠/٢٩١ توانست بر متغیر تغییرات اجتماعی کاربران موثر واقع شود.
خلاصه ماشینی:
"وی معتقد است ، این واژه امروزه بیشتر برای نامیدن پایگاه های اینترنتی به کار میرود که افراد با عضویت در آن ها امکان دستیابی به اطلاعات سایر اعضا، آشنایی با علایق آن ها، به اشتراکگذاری تولیدات متنی، صوتی و تصویری و نیز تشکیل گروه هایی بر اساس علایق مشترک با برخی از دیگر اعضای پایگاه را پیدا میکنند (صدیق بنای، ١٣٨٧).
از این رو، لازم است ابتدا مروری بر پژوهش هایی داشته باشیم که تاکنون با این موضوع انجام گرفته است و در نهایت ، با انجام پیمایشی اینترنتی در میان اعضای یک شبکه اجتماعی اینترنتی بومی که با برخورداری از وسعت اعضا تا حدودی بتواند نمونه ای از جامعه مجازی ایرانی با همان تنوع فرهنگی باشد، و تجزیه و تحلیل داده های ناشی از پیمایش تلاش خواهیم کرد درک درستی از رابطه میان عضویت و حضور در شبکه های اجتماعی اینترنتی و ارتباط بین فردی جوانان به دست آوریم .
نتیجـۀ پـژوهش فیضـی نشـان میدهـد 1 Holmes 2 Whittaker 3 Yang Tung 4 Morahan and et al 39 افرادی که به میزان زیادی از اینترنت استفاده کرده اند، خود اظهار داشته اند که روابط خانوادگیشان دچار آفت و اختلال شـده ؛ اما روابط دوستانۀ آن ها، گسترده تر و مؤثرتر شده است .
41 با توجه به جدول شماره ٤، بر اساس نتایج حاصله از آزمون تحلیل واریانس بین مدت استفاده کاربران از تلگرام و تغییرات اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد بنابراین فرضیه فوق در سطح اطمینان ٩٥ درصد مورد تایید قرار میگیرد.
بر اساس نتایج حاصله از آزمون تحلیل واریانس بین مدت استفاده کاربران از تلگرام و تغییرات اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد بنابراین فرضیه فوق در سطح اطمینان ٩٥ درصد مورد تایید قرار میگیرد."