چکیده:
این مطالعه با دو هدف اصلی طراحی و تولید درس افزار آموزش الکترونیکی علوم پایه ششم ابتدایی بر اساس راهبردهای فراشناختی و بررسی و تعیین میزان تأثیر آن بر مهارت حل مسأله دانش آموزان صورت گرفت. بر اساس اهداف، پژوهش حاضر به دلیل تولید درس افزار از نوع پژوهش های تولیدی و به دلیل تعیین میزان اثربخشی آن، در گروه پژوهش های کاربردی است. اما از نظر شیوه و روش اجرا به شکل شبه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و دو گروه آزمایش و کنترل اجرا گردید. جامعه ی آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی ناحیه یک آموزش و پرورش کرمانشاه در سال 93 بود. نمونه های آماری به تعداد 50 نفر در دو گروه 25 نفری بود که به شیوه ی نمونه گیری خوشه ای - تحصیلی 94
تصادفی انتخاب گردید. ابزار اندازه گیری متغیرها بر اساس اهداف پژوهش پرسشنامه ی حل مسأله هپنر ( 1988 ) بود. روایی پرسشنامه ی مذکور با استفاده از نظرات دو نفر از متخصصان روان شناسی در دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه و پایایی آن با اجرا 0)، بود. تجزیه و تحلیل داده ها / بر روی تعداد 70 نفر از افراد جامعه ی آماری و محاسبه ی ضریب آلفای کرونباخ برابر ( 845 در قالب آماره توصیفی (میانگین، انحراف معیار، کمترین نمره، بیشترین نمره و تفاضل میانگین ها( و آماره های استنباطی آزمون تحلیل کوواریانس انجام گرفت. نتایج نشان داد که اثر کاربرد معنادار روش آموزش مبتنی بر درس افزار تولید شده بر
شاخص استقبال یا اجتناب از ،(Sig=0/033 ، F=4/ شاخص اعتماد به نفس ( 85 ،(Sig=0/008 ، F=8/ مهارت حل مسأله ( 49 در قیاس ،(Sig=0/017 ، F=6/ و شاخص کنترل رفتار و هیجانات حین حل مسأله ) 147 ،(Sig=0/046 ، F= حل مسأله ) 4.21 با روش مرسوم مورد تأیید قرار گرفته است. و در تمام مؤلفه ها اختلاف بین اثرگذاری دو شیوه ی آموزشی معنادار بوده است.
خلاصه ماشینی:
"10 John Flavell 11 O’malley & Chamot 12 Sahin & Kendir 13 Kapa 14 Yon-Jo & Li 15 Kwang 16 Gordon 17 Brown ١.
یافته ها در این پژوهش چون تأثیر آموزش مبتنی بر درس افزار تولیدی بر مهارت حل مسأله ی دانش آموزان بررسی شده ، با توجـه بـه مقیاس اندازه گیری که از نوع فاصله ای است و نوع روش پژوهش ، که به شیوه ی شبه آزمایشی با پیش آزمون – پس آزمون و گروه کنترل است ، برای تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس استفاده گردید.
فرضیه ی دوم این مطالعه نشان داد که طراحی درس افزار مذکور با رویکرد حل مسأله و مبتنی بر راهبردهای فراشناختی، و به کارگیری آن در آموزش علوم تجربی، سبب ارتقاء سطح توانایی دانش آموزان در مهارت اعتماد به نفس در حل مسأله (٠/٠٣٣)، می شود و عملکرد گروه آزمایش به شکل معناداری، بهتر از عملکرد گروه کنترل است .
فرضیه ی سوم این مطالعه نشان داد که طراحی درس افزار مذکور با رویکرد حل مسأله و مبتنی بر راهبردهـای فراشـناختی، و به کارگیری آن در آموزش علوم تجربی، سبب ارتقاء سطح توانایی دانش آموزان در مهارت استقبال یـا اجتنـاب از حـل مسـأله (٠/٠٤٦)، می شود.
فرضیه ی چهارم این مطالعه نشان داد که طراحی درس افزار مذکور با رویکرد حل مسأله و مبتنی بر راهبردهای فراشناختی، و به کارگیری آن در آموزش علوم تجربی، سبب ارتقاء سطح توانایی دانش آموزان در مهارت کنترل رفتار و هیجانـات حـین حـل مسأله (٠/٠١٧) می شود."