چکیده:
هدف بررسی غلط های املایی برای پایه های سوم مقطع ابتدایی در شهرستان سبزوارمی باشد.روش تحقیق، مطالعه حاضر ازنوع توصیفی تحلیلی می باشد که روی 300 دانش آموز پایه سوم ابتدایی (150دختر و 150 پسر) صورت گرفته است. این تعداد دانش آموز از بین 67 دبستان موجود در شهر سبزوار انتخاب شدند. سپس با مراجعه به دفتر نمرات کلاسی درس املا در هر کلاس از هر پایه 40 نفر از کسانیکه میانگین نمرات کلاسی آنها پایین تر از 12 بود(20 پسر و 20 دختر)به عنوان گره ضعیف و 40 نفر از کسانیکه میانگین نمرات درسی آنها بالاتر از 18 بود(20 پسر و 20 دختر)به عنوان گروه قوی انتخاب شدند و آزمون پیشنهادی روی آنها اجرا شد، تعداد غلط های املایی بوسیله فراوانی و درصد فراوانی تجزیه وتحلیل شده است.یافته
های با توجه به جدول مشخصه های آماری (ضریب تمیز و دشواری ) کلمات مربوط به اشکالات ناشی از دقت در پایه سوم ضعیف ترین کلمه مربوط به این حیطه می باشد. » نانوایی « بهترین و مناسب ترین کلمه و همچنین کلمه » معالجة « کلمه جدول فراوانی غلط های املائی پایه سوم شهرستان سبزوار نشان می دهد که بیشترین فراوانی غلطها املائی پایه سوم شهرستان سبزوار مربوط به حیطه دقت و کمترین فراوانی مربوط به نارسانویسی با فراوانی 1/69%1 است ضمنا در حیطه قرینه نویسی و وارونه نویسی فراوانی ها صفر بوده یعنی هیچ غلطی در این حیطه وجود نداشته است.
خلاصه ماشینی:
". یاد آور می شویم هر اندازه ضریب دشواری یک سوال (به ١٠٠ نزدیکتر باشد) بزرگتر باشد آن سوال آسان تر است و هر اندازه که این ضریب کوچکتر (به صفر نزدیکتر) باشد سوال دشوارتر خواهد بود همین طور هر قدر ضریب تمیز بزرگتر باشد قوه تمیز آن سوال بیشتر و هر قدر این ضریب کوچکتر باشد قوه تمیز آن کمتر است (سیف علی اکبر ، ١٣٧١) جدول شماره (١) فراوانی و درصد فراوانی تعداد غلط های املایی گروه نمونه پایه سوم (آزمون املاء) تعداد غلط ها فراوانی فراوانی به درصد تعداد غلط ها فراوانی فراوانی به درصد تعداد غلط ها فراوانی درصد فراونی ها 0 30 % 10/33 28 1 % 0/33 56 - - 1 38 % 12/66 29 1 % 0/33 57 1 % 0/33 2 31 % 10/33 30 1 % 0/33 58 - - 3 10 % 3/33 31 1 % 0/33 59 - - 4 24 %8 32 1 % 0/33 60 1 % 0/33 5 16 % 5/33 33 1 %0/33 61 1 % 0/33 6 10 % 3/33 34 1 % 0/33 62 - - 7 20 % 6/66 35 2 % 0/66 63 - - 8 6 % 2 36 1 % 0/33 64 - - 9 12 % 4 37 3 % 0/1 65 - - 10 7 % 2/33 38 1 % 0/33 66 - - 11 6 % 2 39 - - 67 - - 12 4 % 1 / 33 40 2 % 0/66 68 - - 13 9 % 2 41 - - 69 - - 14 7 % 2/33 42 - - 70 1 % 0/33 15 6 % 2 43 - - 71 - - 16 5 % 1/66 44 - - 72 - - 17 1 % 0/33 45 - - 73 - - 18 7 % 2/33 46 - - 74 - - 19 5 % 1/66 47 - - جمع کل 200 100 20 4 % 1/33 48 - - 21 3 % 1 49 - - 22 1 % 0/33 50 - - 23 2 % 0/66 51 1 % 0/33 24 2 52% 0/66 52 - 25 3 % 1 53 - - 26 7 % 2/33 54 1 % 0/33 27 2 % 0/66 55 - - جدول شماره ٢مشخصه های آماری (ضریب تمیز و دشواری ) کلمات مربوط به اشکالات ناشی از دقت در پایه سوم کلمات ضریب دشواری ضریب تمیز تلویزیون 70 % 6 معالجۀ 60 %8 بلافاصله 66/25 % 675 اتفاقا 61/25 % 775 گوشۀ 58/75 % 775 تهیه 68/75 % 625 منظره هایی 76 /25 % 475 نانوایی 77/5 0/45 با توجه به جدول فوق کلمه «معالجۀ» بهترین و مناسب ترین کلمه و همچنین کلمه «نانوایی» ضعیف ترین کلمه مربوط به این حیطه می باشد."