چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه عملکرد تحصیلی، سازگاری اجتماعی و خود ابرازی دانش آموزان دارای پدر و فاقد پدر در مدارس ابتدایی شهر کرمانشاه طرح ریزی و در سال تحصیلی 92-91 انجام گرفته .جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان پنجم ابتدایی شهر کرمانشاه بود. تعداد نمونه مورد پژوهش 150 نفر(75 نفر دارای پدر و 75 فاقد پدر) بود که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه ی، پرسشنامه سازگاری فردی-اجتماعی کالیفرنیا(CTP)،پرسشنامه خود ابرازی نوجوانان دانگ یولی، ارنست تی، هالبرگ، آلن جی، سلمون و ریچارد اف هاس(1985)،استفاده شد.روش پژوهش از نوع علّی – مقایسه ای ( تحقیق علّی یا پس از وقوع )بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی، محاسبه فراوانی، میانگین و انحراف معیار و روشهای آمار استنباطی، آزمون تی مستقل استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد، اختلاف میانگین عملکرد تحصیلی گروه ها به لحاظ آماری معنادارمی باشد(sig-0/011,t2/91) اختلاف میانگین میزان سازگاری اجتماعی گروه ها به لحاظ آماری معنادار می باشد(sig-0/012,t2/551) اختلاف میانگین میزان خود ابرازی گروه ها به لحاظ آماری نیز معنادار می باشد(sig-0/023,t2/29).
خلاصه ماشینی:
"جدول (٤-٦) مقایسه عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای پدر و فاقد پدر مقطع ابتدایی شهر کرمانشاه با استفاده از آزمون t مستقل متغیر گروه تعداد میانگین انحراف معیار t درجه آزادی سطح معنی داری عملکرد تحصیلی دارای پدر 75 17/64 1/87 2/91 148 0/011 فاقد پدر 75 17/01 2/16 همان طور که نتایج جدول (٤-٦) نشان میدهد (t) به دست آمده (٢/٩١) از (t) جدول با درجه آزادی(١٤٨=df) بزرگتر است و در سطح (٠/٠٥≥ P) معنی دار است .
جدول (٤-٨) مقایسه میزان سازگاری اجتماعی دانش آموزان دارای پدر و فاقد پدر مقطع ابتدایی شهر کرمانشاه با استفاده از آزمون t مستقل متغیر گروه تعداد میانگین انحراف معیار t درجه آزادی سطح معنی داری میزان سازگاری اجتماع دارای پدر 75 55/23 21/03 2/551 148 0/012 ی فاقد پدر 75 45/85 23/87 همان طور که نتایج جدول (٤-٨) نشان میدهد (t) به دست آمده (٢/٥٥١) از (t) جدول با درجه آزادی(١٤٨=df) بزرگتر است و در سطح (٠/٠٥≥ P) معنی دار است .
جدول (٤-١٢) مقایسه میزان خود ابرازی دانش آموزان دارای پدر و فاقد پدر مقطع ابتدایی شهر کرمانشاه با استفاده از آزمون تی مستقل متغیر گروه تعداد میانگین انحراف معیار t درجه آزادی سطح معنی داری میزان خود دارای پدر 75 19/95 8/73 2/29 148 0/023 ابرازی فاقد پدر 75 16/72 8/48 همان طور که نتایج جدول (٤-١٢) نشان میدهد ( t ) به دست آمده (٢/٢٩) از (t) جدول با درجه آزادی(١٤٨=df) بزرگتر است و در سطح (٠/٠١= P value) معنی دار است .
برای بررسی فرضیه های فرعی منتج از فرضیه دوم مبنی بر این که خرده مقیاسهای(قالب اجتماعی، مهارت اجتماعی، علائق ضد اجتماعی، روابط خانوادگی، روابط مدرسه ای و روابط اجتماعی) از مقیاس سازگاری اجتماعی دانش آموزان دارای پدر و فاقد پدر مقطع ابتدایی شهر کرمانشاه تفاوت وجود دارد."