چکیده:
مدیریت عملکرد و سیستم ها و روش های مربوط به آن در سازمان های مختلف از جمله شاخه های مدیریت امروز است که بحث توانمندسازی و قابلیت پاسخگویی در چارچوب اصول و مفاهیم مدیریت را برای تحقق اهداف و وظایف سازمانی و قالب برنامه های اجرایی دنبال می کند . در مقاله زیر ارزیابی عملکردو فرآیند آن را مورد بررسی قرار داده و اهداف آن را مشخص می نماید.
خلاصه ماشینی:
"تحقیقات نشان داده است که استفاده از چنین روشهایی میتواند برای سازمانها در حیطه های زیر مفید باشند: فرموله سازی، پیاده سازی و بازبینی استراتژی سازمان (آهن ، ٢٠٠١؛ کمپل ،٢٠٠٢؛ ییپ ؛ ٢٠٠٩) مرتبط سازی نتایج بدست آمده با ذی نفعان (آتکینسون و واترهوس ،١٩٩٧) انگیزش پرسنل در تمامی سطوح و بهبود فرهنگ عملکردی و تسریع در یادگیری سازمانی (گیتل ، ٢٠٠٠) با توجه به مزایای چنین رویکردهایی تحقیقات زیادی در مورد نحوه ارزیابی عملکرد و ارائه روشها، چارچوبها و سیستمها در این زمینه انجام پذیرفته است .
گام نخست در طراحی و پیاده سازی یک سیستم ارزیابی عملکرد آن است که بدانیم هدف از اجرای ایـن سیسـتم چـه چیـزی خواهد بود؟ جوابهای متداول به این پرسش شامل موارد زیر است و براساس این جوابهاست که سیستم شکل می گیرد: استفاده از ارزیابی عملکرد بعنوان بخشی از گامهای تعیین اهداف سازمانی ابزار نظارتی در سطح مدیریت کلان سازمان (اسکات و اینشین ، ٢٠٠١) اعلام بازخورد فعالیتهای سازمانی به پرسنل نشان دادن مسیر صحیح به پرسنل در جهت ارتقای عملکرد خویش (پیپرل و گیتنگ ، ٢٠٠١) تقابل اهداف ارزیابی عملکرد با رویکرد سنتی در مقابل رویکرد امروزی در گذشته هدف از اندازه گیری بیشتر نظارت و کنترل روندهای عملکردی با اهداف و معیارها و رفـع کاسـتی هـا و در نهایـت ایجاد نظام انگیزشی پرسنل بوده است که به به بیان دیگر توجهش به گذشته و شاید تاحدی بـه حـال سـازمان معطـوف بـوده 3 4 Strategy است ."