چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش ادراک دیداری- حرکتی و حافظه فعال بر بهبود عملکرد نوشتن دیکته دانش آموزان پایه دوم و سوم ابتدایی دارای اختلال یادگیری دیکته شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 92-93 انجام گرفت. روش پژوهش، طرح آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه این پژوهش شامل 30 نفر از دانش آموزان با اختلال یادگیری دیکته بود که به صورت همتا شده به دو گروه آزمایشی و کنترل هر کدام 15 نفر انتخاب شده و در طول 12 جلسه ی یک ساعته ادراک دیداری – حرکتی و حافظه فعال گروه آزمایشی تقویت شد. ابزار های مورد استفاده، آزمون بندر-گشتالت برای تعیین ادراک دیداری- حرکتی، خرده مقیاس حافظه فعال استنفورد- بینه برای تعیین حافظه فعال،آزمون محقق ساخته
دیکته برای املا و مقیاس تجدید نظر شده هوش وکسلر برای کودکان استفاده شد. داده های به دست آمده با روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد، آموزش ادراک دیداری- حرکتی و حافظه فعال بر بهبود عملکرد نوشتن دیکته دانش آموزان با اختلال یادگیری دیکته از لحاظ آماری معنادار می باشد و بین دو گروه تفاوت معناداری در سطح p<0.05 وجود دارد و به طور کلی سبب بهبود عملکرد دانش آموزان دارای اختلال یادگیری دیکته می شود. همچنین آموزش برنامه های تقویت ادراک دیداری- حرکتی و حافظه فعال سبب ارتقاء مولفه های همسانی آوا، جانشین سازی حروف، خطاهای زنجیره ای، حذف کلمه و آوا، دقت و نارسانویسی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری دیکته می شود.
خلاصه ماشینی:
"همچنین آموزش برنامه های تقویت ادراک دیداری- حرکتی و حافظه فعال سبب ارتقاء مولفه های همسانی آوا، جانشین سازی حروف ، خطاهای زنجیره ای، حذف کلمه و آوا، دقت و نارسانویسی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری دیکته می شود واژه های کلیدی: اختلال یادگیری دیکته ، ادراک دیداری- حرکتی، حافظه فعال ، آزمون وکسلر ١- مقدمه اختلال دیکته و نادرست نویسی از مهمترین مشکلاتی است که کودکان با ناتوانی های یادگیری با آن مواجه هستند، زیرا این مشکل علاوه براینکه عزت نفس دانش آموزان را تضعیف می کند، اگر چاره ای برای آن اندیشیده نشود در دراز مدت موجب افت تحصیلی و یا حتی ترک تحصیل دانش آموز خواهد شد که عواقب نامطلوب اجتماعی و فردی آن گریبان گیر فرد، خانواده و جامعه می شود.
جدول ٣- تحلیل کوواریانس تک متغیری در متن مانکووا بر روی میانگین های مولفه های دیکته متغیر وابسته مجموع مجذورات df میانگین مجذورات F سطح معناداری مجذور اتا همسانی آوا 0/24 0/007 8/57 73/93 1 73/93 جانشین سازی حروف ٥٢/٢٤ ١ ٥٢/٢٤ ١١/٧٣ ٠/٠٠٢ ٠/٣١ خطاهای زنجیره ای ٣/٢٧ ١ ٣/٢٧ ٨/٥٥ ٠/٠٠٧ ٠/٢٤ حذف 0/30 0/002 11/55 63/17 1 63/17 دقت 0/34 0/001 13/44 32/25 1 32/25 نارسانویسی 0/22 0/01 7/71 21/86 1 21/86 برای بررسی تاثیر تقویت برنامه های ادراک دیداری- حرکتی و حافظه فعال بر نمرات دیکته آزمودنیها (نمره کل دیکته )، از تحلیل کوواریانس تک متغیره استفاده شد، نتایج در جدول ٤، آمده است .
بنابراین با توجه به نتایج پژوهش میتوان نتیجه گرفت که برنامه های تقویت ادراک دیداری- حرکتی و حافظه فعال بر عملکرد نوشتن دیکته دانش آموزان دارای اختلال یادگیری دیکته موثر است ."