چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی رابطه منابع مالی دولت و کیفیت حکمرانی پرداخته است. موضوع تأثیر درآمدهای دولت بر کیفیت حکمرانی یکی از محوریترین موضوعات پارادایم جامعهشناسی مالی[1] است. در بررسی آثار منابع مالی دولتها، به ویژه تأثیر آن بر کیفیت حکمرانی در دهههای اخیر، دیدگاههای متفاوتی مطرح شده است. برخی معتقدند وفور منابع مالی تبعات منفی بر ساختار اجتماعی- سیاسی کشورها دارد، در نقطة مقابل، مخالفان ایدة فوق بر تبعات مثبت وفور منابع بر بهبود و ارتقای کیفیت حکمرانی تأکید کردهاند. در بخش چارچوب نظری استدلالهای موافقان و مخالفان مطرح شده است. در گام بعدی راه حل نظری مسأله در قالب فرضیات استنتاج شد. در بخش تجربی نیز فرضیات پژوهش با استفاده از دادههای تجربی بینکشوری داوری شد. این پژوهش به لحاظ روششناختی، تطبیقی بین کشوری با استفاده از N بزرگ است و واحد تحلیل آن کشور است. روش تحلیل این مقاله روش فازی است که با استفاده از نرم افزار FSQCA پردازش و تحلیل شده است. یافتههای تجربی ناظر بر سازگاری بین دو مجموعه برابر با 83/0 است. این ارزش نشان میدهد که 83 درصد موردهای مطالعه شده، این ادعا را تأیید میکند که درآمدهای غیررانتی دولت، شرطی لازم و نه کافی برای حکمرانی خوب است. بر این اساس میتوان مدعی شد که شواهد تجربی برای استدلال علّی قطعی مبتنی بر شرط لازم بودن درآمدهای غیررانتی دولت برای حکمرانی خوب، دلالت حمایتی کامل ندارد و مجموعه کشورهای با حکمرانی خوب زیرمجموعه کامل مجموعه کشورهای غیررانتی نیست. امّا چون نسبت مشاهده شده بزرگ تر از نسبت معیار است (80/0)، میتوان گفت که درآمدهای غیررانتی دولت شرطی تقریباً همیشه لازم برای حکمرانی خوب است. شاخص پوشش درآمدهای غیررانتی دولت با حکمرانی خوب نیز برابر با 73/0 است که بیانگر میزان اهمیت عامل منابع مالی غیررانتی دولت برای حکمرانی خوب است.
The present study examines the relationship between state finances revenues and the quality of governance. Government revenue impact on the quality of governance is one of the most pivotal Fiscal Sociology Paradigm. The financial effects of the state ،particularly its impact on the quality of governance in recent decades، many researchers have proposed different approaches . Some believe the negative consequences of resource abundance on social -political structure، in point of contrast، opponents of the idea of a positive impact on improving the quality of governance and resource abundance have focused .The theoretical arguments Supporters and against have been proposed. The next step in the theoretical solution was derived hypotheses. Hepoteses was assesed by empirical internation data. in the methodology of This study is cross-national comparative، and the unit of analysis is the country. The method analysis this paper uses fuzzy processing and analysis software is FSQCA. Consistency between the two sets of empirical findings observer with 0.83. This value indicates that 83 percent of the cases studied confirms the claim that unrent revenues state، a necessary condition، but not good enough to governance. Accordingly، it claimed to be the definitive empirical evidence for causal reasoning that necessity unrent revenues stat for the good governance، does not imply full support and complete subset of countries with good governance is unrent countries. But the ratio is larger than the norm (0.80)، we can say that unrent revenues state is almost always necessary for good governance. Covrage ratio of good governance to unrent revenues state equal to 0.73، which indicates the importance of unrent revenues state for good governance.
خلاصه ماشینی:
"جدول 3- توزیع موردها برحسب کیفیت حکمرانی برچسب زبانی کشور خوشه حکمرانی خیلی خوب نروژ، دانمارک، فنلاند، سوئد، لوکزامبورگ، سوئیس، هلند، انگلستان، اتریش، استرلیا، آلمان، کانادا، ایرلند، نیوزیلند اول حکمرانی خوب امریکا، فرانسه، بلژیک، ژاپن، پرتغال، سنگاپور، اسپانیا، جمهوریچک، اسلوانی، ایسلند دوم حکمرانی عمدتا خوب شیلی، کرواسی، بلغارستان، ایتالیا، لیتوانی، لهستان، اسلواکی، یونان، کره جنوبی، مالزی، اروگوئه سوم حکمرانی تا حدودی خوب برزیل، آفریقای جنوبی، تایلند، رومانی چهارم بینابین مکزیک پنجم حکمرانی تا حدودی بد ترکیه، هند، ایران، روسیه، آرژانتین، مراکش ششم حکمرانی عمدتا بد پرو، فیلیپین، عربستان هفتم حکمرانی بد مصر، کلمبیا، بوسنی و هرزگوین، اکراین، چین، آلبانی، ارمنستان، اندونزی هشتم حکمرانی خیلی بد ویتنام، ونزوئلا، اوگاندا، پاکستان، اردن، گرجستان، قیرقیزستان، عراق، آذربایجان، رواندا، زامبیا، مالی، اکوادور، بلاروس، بنگلادش، الجزایر نهم پراکندگی کشورها برحسب درآمدهای دولت جدول توزیع فراوانی کشورهای مورد مطالعه را برحسب میزان عضویت در مجموعه کشورهای غیررانتی نشان میدهد.
جدول 4- توزیع موردها برحسب درآمدهای دولت برچسب زبانی کشور خوشه کاملا غیررانتی دانمارک، انگلستان، نروژ، نیوزیلند، بلژیک اول غیررانتی امریکا، استرالیا، آلمان، آفریقای جنوبی، ایرلند، لوکزامبورگ، ایسلند، سوئیس، سوئد، فنلاند، هلند، فرانسه، ایتالیا، پرتغال دوم بیشتر غیررانتی تا رانتی بلغارستان، کرواسی، جمهوری چک، یونان، ویتنام، لهستان، اسلوانی، مراکش سوم کم و بیش غیر رانتی مکزیک، بوسنی و هرزگوین، ترکیه، مالزی، بلاروس، ژاپن، چین، رومانی، کرة جنوبی چهارم بینابین آلبانی، اتریش، لیتوانی، اسپانیا، اسلواکی، اکراین، کانادا، تایلند پنجم کم و بیش رانتی آرژانتین، رواندا، کلمبیا، اروگوئه، مکزیک،اردن، برزیل ششم بیشتر رانتی تا غیر رانتی بنگلادش، هند، قیرقیزستان، فیلیپین، سنگاپور، ارمنستان، پاکستان هفتم رانتی مالی، مصر، روسیه، پرو، شیلی، گرجستان هشتم کاملا رانتی ونزوئلا، الجزایر، اندونزی، ایران، عربستان، عراق، آذربایجان، زامبیا، اوگاندا نهم برای ارزیابی و آزمون 1 فرضیههای پژوهش از شاخصزهای فازی سازگاری و پوشش 2 استفاده شده است."