چکیده:
هدف اصلي اين پژوهش واكاوي درك كنشگران اجتماع علمي از الگوي اعتبارسنجي نظام آموزش عالي كشور و طراحي الگوي اعتبارسنجي مناسب است. اين پژوهش، ازنظر هدف، از نوع پژوهشهاي توسعهاي و به لحاظ روش،مبتني بر نظريه زمينهاياست.بر اساس اين روش، تلاش محققان بر آن بوده است تا به معاني، ديدگاهها و سازوكارهاي ذهني كنشگران آموزش عالي پي برده شوند. چهار ابزار اصلي گردآوري داده هاي اين پژوهش مصاحبه، مشاهده، يادداشتبرداري و مرور اسناد بوده است. بر اساس روش شناسي زمينه اي، و با بررسي دادههاي به دست آمده در مرحلهي اول كدگذاري باز، 2027 مفهوم به دست آمد. دادههاي مرحلهي دوم كدگذاري باز، در قالب 1262 مفهوم و 157 مقولهي عمده طبقهبندي شدند. در مرحله كدگذاري محوري، 25 مقوله هستهاي تعيين شدند. در مرحلهي كدگذاري انتخابي 25 مقولهي هستهاي به سطح انتزاعي بالاتر ارتقاء داده شد و برحسب ويژگيهاي شرايطي، تعاملي/فرايندي و پيامدي طبقهبندي شد. در پايان، مقولهي گفتمان كيفيت، بيم و اميد، را به عنوان اصليترين و نهاييترين مقولهي هستهاي انتخاب و بسط داده شدند. اين پژوهش نشان مي دهد، كيفيت مفهومي پيچيده و چندبعدي است. بر اين پايه، توجه چندجانبه و كلي گرا نسبت به اعتبارسنجي و تضمين كيفيت نظام آموزش عالي ايران و دوري از نگاه جزيرهاي و جزءگرا لازم است.
خلاصه ماشینی:
طراحی الگوی اعتبارسنجی و تضمین کیفیت برای نظام آموزش عالی ایران به شیوه ی نظریه ی زمینه ای ١ عباس عباس پور٢، محمد مجتبیزاده ٣، حسن ملکی ٤، مقصود فراستخواه 5 تاریخ دریافت : ٩٤/٧/٢٠ تاریخ پذیرش : ٩٤/١٠/٢١ چکیده هدف اصلی این پژوهش واکاوی درک کنشگران اجتماع علمی از الگوی اعتبارسنجی نظام آموزش عالی کشور و طراحی الگوی اعتبارسنجی مناسب است .
به منظور تحقق اهداف فوق ، سعی شده است با به کارگیری رویکرد امیک یا جهت - گیری از درون ، به واکاوی درک و تفهم کنشگران اجتماع علمی از الگوی اعتبارسنجی و تضمین کیفیت نظام آموزش عالی کشور پرداخته شود.
علاوه بر کوشش های اجرایی یادشده ، در راستای تدوین چارچوبی نظری برای سـنجش کیفیت و بومی کردن آن در دانشگاه های کشور، تـاکنون طـرح هـای پژوهشـی ارزشـمندی توسط برخی از پژوهشگران کشور به اجرا درآمده اسـت کـه اسـامی برخـی پژوهشـگران و تاریخ انجام آن ها بدین شرح است : بقـاییشـیوا در سـال ١٣٧٤، خورشـیدی در سـال ١٣٧٦، میرزامحمدی در سال ١٣٧٦، فرزیان پـور در سـال ١٣٧٧، پازارگـادی در سـال ١٣٧٧، فـتح - آبادی در سال ١٣٧٨، بازرگان و همکاران در سال ١٣٧٩، پازارگاردی و همکاران در سـال ١٣٨٠، فراستخواه در سال ١٣٨٥، عسگری نژاد و بهشتی در سال ١٣٨٩، عباس پـور و شـرفی در ١٣٩٠، علیاری و همکاران در سال ١٣٩١ و میرشفایی و درتاج در سال ١٣٩١.
شورای "شبکه ی کیفیت دانشگاه های ایران برای ارزیابی و اعتبارسنجی آموزش عـالی کشور" د.