چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسي تاثير يادگيري تلفيقي مبتني بر شبكه هاي اجتماعي بر خودكارآمدي درس رياضي دانش آموزان دختر متوسطه شهرستان قائم شهر انجام گرفت. جامعه پژوهش را دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهرستان قائم شهر در سال تحصيلي 94-93 به تعداد 6263 نفر كه در 42 مدرسه مشغول به تحصيل بودند، تشكيل مي دادند. از ميان مدارس مجهز به فناوري اطلاعات و ارتباطات، يك مدرسه و در آن دو كلاس پايه دوم به روش تصادفي ساده به عنوان گروه هاي آزمايش و كنترل انتخاب شدند. ابزار گردآوري اطلاعات، پرسش نامه خودكارآمدي ماتياس جروسلم و رالف شوارز و نظامي بود كه جهت پيش آزمون، پس آزمون و پيگيري در دو گروه كنترل و آزمايش استفاده شد. ابتدا از دانش آموزان پيش آزمون گرفته شد و سپس، محتواي درسي در طول نيمه اول سال تحصيلي و طي 8 هفته در كنار استفاده از شبكه اجتماعي و همچنين به روش سنتي به ترتيب براي كلاس هاي گروه آزمايش و كنترل ارائه گرديد. پس از آموزش، هر دو گروه ازنظر ميزان خودكارآمدي مورد آزمون قرار گرفتند. آزمون پيگيري دو ماه از آموزش به عمل آمد. تجزيه وتحليل نتايج تحقيق با استفاده از اندازه گيري مكرر نشان داد كه پس از آموزش تفاوت معناداري در خودكارآمدي در مقايسه با گروه كنترل ايجاد شد (P≥./001). گروه آزمايش بعد از دو ماه پس از آموزش برتري خود را حفظ كردند. نتايج پژوهش، بيانگر تاثير مثبت استفاده از يادگيري تلفيقي مبتني بر شبكه هاي اجتماعي بر خودكارآمدي بود.
خلاصه ماشینی:
"تأثیر یادگیری تلفیقی مبتنی بر شبکه های اجتماعی بر خودکارآمدی دانش آموزان متوسطه دوم در درس ریاضی 1 2 3 فناوری آموزش و یادگیری سال اول ، شماره ٣، تابستان ٩٤ تاریخ دریافت : ٩٣.
Edmodo شبکه های اجتماعی در کنار جنبه سرگرمی، برای دسترسی و انتشار اطلاعات مربوط به یادگیری مورداستفاده قرار میگیرند (تنتا١، ٢٠٠٩) و استفاده از آن ها در جهت تحقق اهداف آموزشی به طور مفصل مطالعه شده است (ایشیک ٢، ٢٠١٣).
به طور خلاصه ، بازنگری پیشینه نشان داد، شبکه های اجتماعی علاوه بر آن که مورد اقبال و علاقه دانش آموزان هستند، امکانات فراوانی برای انتقال اطلاعات و گرفتن بازخورد در اختیار معلم و دانش آموز قرار میدهند و مرزهای کلاس را در بعد زمان و مکان از میان برمیدارند و موجب افزایش خودکارآمدی میشوند.
پژوهش حاضر نیز به منظور بررسی تأثیر استفاده از شبکه های اجتماعی در افزایش خودکارآمدی درس ریاضی دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهرستان قائم شهر در ارتباط با درس ریاضی انجام پذیرفت .
Ellison 18 • مشارکت پویای خانواده ها در امر آموزش • امکان بیان آزادانه ایده ها و نظرات توسط دانش آموز بنابراین ، با توجه به تأثیرات فراوان کاربرد شبکه های اجتماعی مجازی در آموزش میبایست به طور علمی و با برنامه ریزی دقیق و مبتنی بر طرح درس به سمت استفاده گسترده از این فناوری در امر آموزش حرکت کرد.
Findings on Facebook in higher education: A comparison of college faculty and student uses and perceptions of social networking sites."