چکیده:
رشد مدارس هوشمند همگام با رشد فناوري بوده است، استفاده از فناوري، يادگيري و انگيزه دانش آموزان را تحت تاثير قرار ميدهد. تابلوهاي تعاملي نمونهاي از فناوريهاي نوين است كه در مدارس هوشمند مورداستفاده قرار ميگيرند. با توجه به فراگير شدن تابلوي تعاملي در ايران و نصب آن در مدارس، بررسي برداشت كاربر از اين فناوري حائز اهميت است. پژوهش پيش رو درصدد تهيه پرسشنامهاي براي بررسي برداشت دانشآموزان نسبت به تابلوي تعاملي است. براي اين منظور، نمونه 305 نفري از دانش آموزان پايه هفتم و هشتم متوسطه اول استان خراسان جنوبي انتخاب شدند. نتايج تحليل عاملي اكتشافي ابزار ساخته شده، 4 عامل را شناسايي كرد كه برداشت دانش آموز از يادگيري، برداشت دانش آموز از انگيزش، برداشت دانش آموز از كارايي و برداشت دانش آموز از چالش ها و محدوديت ها را شامل ميشود. اين عوامل درمجموع 55 درصد از واريانس سازه برداشت دانشآموز از تابلوي تعاملي را تبيين ميكنند. پايايي ابزار 0/90 =α به دست آمد و مدل رگرسيون 4 عاملي 22/3 درصد از تغييرات معدل دانش آموزان را تبيين مي كند.
خلاصه ماشینی:
"Hwang, Chen & Hsu متیوزآیدینلی و الازیر ابدتادناشییگاه تا ٤٥٨ ٢١ل(ی٥رارت ز)شی نگرش پرسشنامه غیرقابل کاربرد (2010) ٢٢ (٥ نگرش به آزمون آزمایشی تاتاراگلو و متوسطه ١٤١(آزمایشی) استفاده از اردوران ارزشی نظرسنجی برای روایی و (٢٠١٠) کلاس ١٠ ٦٠(اصلی) لیکرت ) پایایی تابلوی تعاملی در ریاضی به عنوان یک مطالعه پیشـگام کـه منشـأ آن ایالات متحـده آمریکـا اسـت ، بـرای ارزیـابی برداشت و رضایت استفاده کنندگان از تابلوی تعاملی، بل (١٩٩٨) پرسشنامه ای را طراحی و استفاده کرد که سهولت استفاده از تابلوی تعاملی، اثربخشـی تـابلوی تعـاملی بـه عنوان ابـزار آموزش ، واکنش دانش آموزان نسبت به تابلوی تعاملی، انتخاب تابلوی تعاملی در مقایسه بـا ابزارهای مشابه فناوری و کیفیـت آموزشـی تـابلوی تعـاملی را می سـنجید.
دو پژوهش بیل اند و ویلیـام (٢٠٠٢) و مورگـان (٢٠٠٨) در ایالات متحـده آمریکـا نظـر دانش آموزان مدارس متوسطه نسبت بـه تـابلوی تعـاملی را بـا اسـتفاده از پرسشـنامه نگـرش کامپیوتر (CAQ١) سنجید، این پرسشـنامه توسـط کنـزک و کریستنسـن ٢ (١٩٩٦) طراحـی شده که شامل ٢٠ سؤال در مقیـاس لیکـرت اسـت .
سؤال سوم : روایی پیش بین ابزار ساخته شده چگونه است ؟ با توجه به این که بین برداشت دانش آموز از تابلوی تعـاملی بـا یـادگیری رابطـه وجـود دارد (بکتا،٢٠٠٣؛ براون ،٢٠٠٤؛ گلوور و دیگـران ،٢٠٠٧؛ اسـمیت و دیگـران ،٢٠٠٥)؛ بـرای ایـن منظور معدل خود اظهاری نیمسال اول دانش آموزان لحاظ شد."