چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسايي تاثير بهره گيري از سيستم چندرسانه اي پادكست آموزشي بر انگيزش پيشرفت و يادگيري درس قرآن دانش آموزان پسر پايه چهارم ابتدايي شهرستان مياندرود انجام پذيرفت. اين پژوهش با توجه به ماهيت آن به صورت نيمه آزمايشي در يك محدوده معين زماني با طرح پيش آزمون و پس آزمون اجرا شده است. با توجه به نيمه آزمايشي بودن تحقيق، 30 نفر از دانش آموزان پسر پايه چهارم ابتدايي، به طور تصادفي ساده انتخاب شدند. دانش آموزان مذكور به صورت تصادفي در دو گروه 15 نفره جاي گرفتند. قبل از شروع تدريس از هر دو گروه پيش آزمون به عمل آمد. سپس يك گروه به شيوه سنتي و گروه ديگر به شيوه چندرسانه اي پادكست در درس قرآن آموزش ديدند. بعد از اتمام دوره پس آزمون صورت گرفت. در هر دو مرحله ي پيش آزمون و پس آزمون از مقياس انگيزش هارتر و آزمون محقق ساخته استفاده گرديد. تجزيه وتحليل داده ها در دو بخش توصيفي و استنباطي انجام شد. يافته هاي پژوهش نشان داد، بهره گيري از سيستم چندرسانه اي پادكست آموزشي بر انگيزش پيشرفت در درس قرآن دانش آموزان پسر پايه چهارم ابتدايي تاثير معني دار ندارد؛ اما به طور معناداري در ميزان يادگيري دانش آموزان موثر بوده است.
خلاصه ماشینی:
"لذا با توجه به علاقه مندی کودکـان و نوجوانـان بـه رایانـه ، چندرسـانه ایهـا و نرم افزارهـای آموزشــی در امــر آمــوزش و بــا توجــه بــه اســتفاده روزافــزون معلمــان و دانش آمــوزان از نرم افزارهای آموزشی و خصوصـا تحـولاتی کـه سیسـتم چندرسـانه ای پادکسـت آموزشـی میتواند در شیوه آموزش و یادگیری و یـادداری دانش آمـوزان ایجـاد کنـد، ایـن پـژوهش قصد دارد به این مسئله بپردازد که آیا بهره گیری از سیستم چندرسانه ای پادکست آموزشـی بر انگیزش پیشرفت و یـادگیری دانش آمـوزان پسـر در درس قـرآن کـریم در پایـه چهـارم ابتدایی تأثیر دارد؟ مقصود از انگیزش فرآیندهایی است که به رفتار انرژی داده ، آن را هدایت کرده و نگـه مـیدارد.
مقایسه ی میانگین نمرات یادگیری درس قرآن کریم در گروه های کنترل و آزمایش گروه های میانگین میانگین درصد از نمره کل درصد از نمره کل پیشرفت تحقیق پس آزمون پیش آزمون کنترل ١٦/٤٠ ٨٢ ١٣/٢٠ ٦٦ ١٦ آزمایش ١٧/٧٣ ٨٨/٦ ١٣/١٣ ٦٥ ٢٣/٦ مقایسه تأثیر روش های سنتی و سیستم چندرسانه ای پادکست در پیشرفت انگیزش درس قرآن کریم : نتایج جدول ٤ نشان می دهد کـه در گروهـی کـه بـه شـیوه سـنتی درس قـرآن کـریم را آموزش دیدند، فراوانی پاسخ ها در گزینه های مختلف در پیش آزمـون و پس آزمـون تقریبـا برابر است .
نتایج آزمون t مستقل برای مقایسه میانگین نمرات یادگیری درس قرآن کریم در گروه های کنترل و آزمایش گروه ها میانگین نمرات انحراف معیار t محاسباتی درجه آزادی t جدول سطح معنیداری کنترل ٣/٢٠ ٠/٤١ 0/001 2/064 28 8/28 آزمایش ٤/٦٠ ٠/٥١ به طور خلاصه میتوان نتیجه گیری کرد که آموزش به سیستم چندرسانه ای پادکست در میزان یادگیری دانش آموزان در درس قرآن کریم در پایه چهارم تـأثیری معنـیدار و مثبـت دارد اما ازنظر میزان تقویت انگیزش بـین دو روش سـنتی و سیسـتم چندرسـانه ای پادکسـت تفاوت معنیدار دیده نشد."