چکیده:
پژوهش حاضر در پي آن است تا تاثير دوره آموزشي سواد بصري بر ميزان توانايي تجزيه وتحليل تصوير توسط دانشجويان رشته تكنولوژي آموزشي را مورد بررسي قرار دهد. 15 نفر از دانشجويان رشته تكنولوژي آموزشي دانشگاه علامه طباطبائي به عنوان گروه آزمايش انتخاب شده، پيش آزمون از آن ها گرفته، پس ازآن يك دوره آموزشي براي آن ها برگزار و سپس پس آزمون گرفته شد. اطلاعات موردنياز در اين پژوهش با بهره گيري از پرسشنامه محقق ساخته به همراه تصاويري براي سنجش دانشجويان گردآوري شده است. روايي اين پرسشنامه با استفاده از نظر متخصص تاييد گرديد و پايايي آن با استفاده از روش آلفاي كرونباخ 0/80 به دست آمد. نتايج پژوهش نشان داد كه دوره آموزشي سواد بصري بر ميزان توانايي تجزيه وتحليل تصوير توسط دانشجويان رشته تكنولوژي آموزشي مي افزايد.
خلاصه ماشینی:
"مربی گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی مقدمه با توجه به ضرورت و اهمیت داشتن توانایی درک و فهم و ایجاد تصویر در تولید انواع مواد آموزشـی توسـط دانشـجویان آشـنایی کامل با ویژگیها و عناصـر سواد بصری تنها از طریق آموزش برنامه ریزیشده امکان پذیر خواهد بود.
درزمینۀ تأثیر آموزش ســواد بصــری تحقیقات محدودی انجام گرفته درصــورتی که در رشـته تکنولوژی آموزشـی تصـویر یکی از ارکان اساسی رسانه های آموزشی است و به نظر محققان پژوهش حاضـر سـواد بصـری یکی از موضـوعاتی اسـت که باید به آن توجه شود.
هدف اصــلی از انجام این پژوهش تعیین اثربخشــی دورة آموزشــی ســواد بصــری در تجزیه وتحلیل تصـاویر آموزشـی در دانشـجویان رشته ی تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی است .
ازآنجاکه هدف هر دوره آموزشــی افزایش یادگیری و کاهش پراکندگی اسـت به نظر می رسـد طرح دوره آموزشـی سـواد بصـری موفق بوده است و دورة آموزشی سـواد بصـری بر میزان توانایی تجزیه وتحلیل تصـویر توسـط دانشـجویان رشته ی تکنولوژی آموزشی می افزاید.
با توجه به اینکه سطح معنی داری کمتر از ٠/٠١ است با ٩٩% اطمینان فرض صــفر رد می شــود و فرض محقق تأیید می گردد، بنابراین میتوان گفت دوره آموزشـی سـواد بصـری بر میزان توانایی تجزیه وتحلیل تصویر توسط دانشجویان رشتۀ تکنولوژی آموزشی می افزاید.
امتیازات داده شده صاحب نظران به پس آزمون سؤالات تشریحی ١ همان طور که از جدول ٥ و نمودار ١، مشـخص اسـت ، میانگین محاسـبه شـده برای دورة آموزشــی ســواد بصــری در فهم پیام تصــویر آموزشــی با فرض هم ارزش بودن ملاکهای موردسـنجش (٣/٣٨٣) اسـت ، بنابراین ازنظر صـاحب نظران دورة آموزشـی سواد بصری در فهم پیام تصویر آموزشی در سطح مطلوبی قرار دارد."