چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسي تاثير تدريس مبتني بر تكنيك انيميشن، تصاوير گرافيكي پويا و ايستا بر پيشرفت تحصيلي درس علوم بود. اين تحقيق كاربردي و از نوع شبه آزمايشي بود. نمونه پژوهش شامل 77 دانش آموز دختر پايه پنجم ابتدايي شهرستان دزفول است كه در سال 94-1393 مشغول به تحصيل بوده و با استفاده از روش نمونه گيري خوشه اي چندمرحله اي، نمونه موردنظر در قالب سه گروه آزمايش (25 نفر در گروه آموزش مبتني بر تكنيك انيميشن، 26 نفر در گروه آموزش مبتني بر تصاوير گرافيكي پويا و 26 نفر نيز در گروه آموزش مبتني بر تصاوير گرافيكي ايستا) به صورت تصادفي جايگزين شدند. هر سه گروه آزمايش هركدام به مدت 12 جلسه آموزش خاص خود را دريافت كردند. ابزار جمع آوري داده ها آزمون محقق ساخته پيشرفت تحصيلي بود. داده هاي حاصل از آزمون مرجع پيشرفت تحصيلي، با استفاده از تحليل واريانس يك طرفه و آزمون تعقيبي بن فروني مورد تجزيه وتحليل قرار گرفتند و نتايج حاصل از تجزيه وتحليل داده ها نشان داد كه روش تدريس مبتني بر تكنيك انيميشن در سطح (0/05=P) نسبت به روش هاي مبتني بر تصاوير گرافيكي پويا و ايستا، موثرتر بوده است.
خلاصه ماشینی:
"ازآنجـاییکـه هرگونه فعالیت آموزشی باید بر پایه ی مفروضات محکم و نظریات علمـی باشـد؛ و بـا در نظر گرفتن اینکه تعداد زیادی از پژوهش ها مقدار پیشرفت بیشتری را در آموزش با استفاده از نرم افزار پویا نشان داده اند، در این پژوهش سعی شده تا به این سؤال ها پاسخ داده شـود که :آیا بین یادگیری دانش آموزانی که با استفاده از چندرسـانه ای (پویـا و ایسـتا) آمـوزش می بینند و دانش آموزانی که با روش مبتنی بر انیمیشن آموزش می بینند تفاوتی وجود دارد؟ با توجه به جدید بودن موضوع ، به پژوهش هایی در اینجا اشاره می شـود کـه به گونـه ای بـا پژوهش حاضر در ارتباط هستند.
نتایج آزمون تعقیبی بن فرنی تفاوت میانگین پیشرفت تحصیلی شرایط a شرایط b difMfeeraennt Std. error sig تصاویر گرافیکی 000 0/6832 3/4077 روش مبتنی بر ثابت انیمیشن تصاویر گرافیکی 0/015 0/6832 1/9846 پویا تصاویر گرافیکی روش مبتنی بر 0/116 0/6764 1/4231 ثابت تصاویر گرافیکی روش مبتنی بر پویا 0/015 0/6832 -1/9846 انیمیشن روش مبتنی بر روش مبتنی بر 0/000 0/6832 -3/4077 انیمیشن تصاویر گرافیکی تصاویر گرافیکی ثابت 0/116 0/6764 -1/4231 پویا بحث و نتیجه گیری نتایج پژوهش حاضر نشان داد که روش تدریس مبتنی بر انیمیشن به سبب دربرداشتن بیشـتر اصول طراحی آموزشی نسبت به تصـاویر گرافیکـی پویـا و ایسـتا بـر یـادگیری درس علـوم تجربی در محیط های یادگیری چندرسانه ای از تأثیر معنی دارتری برخـوردار مـی باشـد."