چکیده:
در موارد زيادي مشاهده مي شود كه سازمان ها سرمايه گذاريهاي هنگفتي در بخش فناوري هاي اطلاعات انجام مي دهند و بعد از مدتي اين سيستم ها بلااستفاده قرار ميگيرد يا كارايي و اثربخشي لازم را ندارند. در اين راستا ضرورت دارد ارزيابي كاملي از ميزان موفقيت اين سرمايه گذاريها انجام گيرد. هدف اصلي اين پژوهش ارزيابي سيستم اطلاعات فروش سايپا بر اساس عوامل موثر سازماني است. پس از شناسايي عوامل (ساختار، استراتژي و فرهنگ)، وضعيت اين سيستم با استفاده از چك ليست جامعي از سوالات و از طريق مصاحبههاي ساختاريافته با افراد با سابقه و مطلع در واحدهاي سازماني مرتبط و همچنين با بررسي اسناد و مدارك سازماني به دست آمد. اين ارزيابي هاي جامع و عميق با استفاده از روش تحليل تم صورت گرفت. نتايج تحقيق نشان داد كه ساختار سازماني گروه خودروسازي سايپا بسيار بوروكراتيك و مكانيكي بوده كه سيستم هاي اطلاعاتي يكپارچه مناسب اين نوع ساختارها هستند، درحالي كه سيستم هاي مجزا و بخش بخش شده در اين شركت وجود دارند، مهم ترين استراتژي شركت كاهش هزينه است و در نتيجه به فناوري اطلاعات به عنوان جنبه استراتژيك نگاه نمي شود و در آخر بسترهاي فرهنگي لازم در زمينه خلاقيت و نوآوري و پذيرش فناوري وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
"کدها و منبع آنها مربوط به فرهنگ سازمانی کدهای نهایی منبع کد توسعه سهم بازار p٩ ـ p٥ ـ p٢ ـ p١ کاهش هزینه ها p٩ ـ p٧ ـ p٥ ـ p٢ ـ p١ عدم تنوع در محصولات p٢ ـ p١ استفاده از فناوریهای رایج در بازار p٩ ـ p٥ ـ p٢ ـ p١ گرایش به تعدیل نیروها p٩ ـ p١ عدم گسترش دادن فعالیت های تولیدی شرکت p٩ ـ p١ قبل از به کارگیری هر فناوری اطلاعات ، مدیران ارشد یک سازمان بایستی به بسترهای فرهنگی لازم در قبول و پذیرش فناوری توجه کنند؛ زیرا ممکن است سرمایه گذاری های سنگینی بر روی این پروژه ها صورت گیرد که در نهایت به شکست منجر شود."