چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین باورهای فراشناختی و پذیرش اجتماعی با آمادگی برای اعتیاد در دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه انجام گرفت. جهت انجام پژوهش حاضر نمونهی به حجم 120 نفر(60 دختر و 60 پسر) از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شده بودند، مورد آزمون قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه باورهای فراشناختی (MCQ- 30)، پذیرش اجتماعی کروان و مارلو و مقیاس آمادگی به اعتیاد (APS) استفاده شد. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود و برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین باورهای فراشناختی و مقیاسهای (آن به جزء خرده مقیاس باورهای منفی در مورد کنترل ناپذیری افکار) و پذیرش اجتماعی و آمادگی برای اعتیاد رابطه منفی معناداری وجود دارد. میتوان نتیجه گرفت که بین بین باورهای فراشناختی و پذیرش اجتماعی با آمادگی برای اعتیاد در دانشجویان دختر و پسر رابطه وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
یافتههای پژوهش نشان داد که بین باورهای فراشناختی و مقیاسهای (آن به جزء خرده مقیاس باورهای منفی در مورد کنترل ناپذیری افکار) و پذیرش اجتماعی و آمادگی برای اعتیاد رابطه منفی معناداری وجود دارد.
علاوه بر این پژوهشها نشان داده است که باورهای فراشناختی با افسردگی (مارسیون، فرنچ و ولز 3 ، 2007) و اضطراب (ولز، 2005) ارتباط دارد با در نظر گرفتن، نتایج پژوهشهای قبلی در ارتباط با رابطه اختلالات خلقی و اضطرابی با اعتیاد و از طرفی ارتباط این اختلالات با باورهای فراشناختی انتظار میرود که باورهای فراشناختی با اعتیاد ارتباط داشته باشد و زمینههای گرایش به مصرف مواد مخدر را در افراد به وجود بیاورد، از جمله پژوهشهای که با موازات با این فرضیه صورت گرفته است میتوان به نتایج پژوهش (اسپاندا و نایویک و دیگران 4 ، 2007) و (اسپاندا و ولز، 2009) که بیانگر نقش سببی باورهای فرا شناختی و انتظارات در رفتار نوشیدن الکل بوده، و همچنین پژوهش (اسپاندا و ولز، 2009) که از - Metacongnition - Wells & Matthews - Marrison, French, & Wells - Spanda, Nikcevic, & et al فراشناخت به عنوان یک میانجی بین هیجان و وابستگی به سیگار شده است، یاد کرد.
نتایج پژوهش همچنین نشان داد که بین پذیرش اجتماعی با آمادگی برای اعتیاد در دانشجویان رابطه منفی و معنیداری وجود دارد.