چکیده:
هدف پژوهش حاضر مقایسهی دانشآموزان دختر موفق و ناموفق دبیرستانی از لحاظ سبکهای اسنادی و خودناتوان سازی با کنترل هوش، در شهر اهواز میباشد. جامعهی آماری این مطالعه را تمام دانشآموزان دختر موفق و ناموفق سال اول دبیرستان شهر اهواز در سال تحصیلی 90-1389 تشکیل داده است. از این جامعهی آماری، نمونهای به تعداد 100 نفر (50 نفر دانشآموز موفق و 50 نفر دانشآموز ناموفق). با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شد. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامهی سبکهای اسنادی سلیگمن و سینگ (ASQ)، پرسشنامهی خودناتوان سازی رودوالت (SHS)، آزمون هوشی ریون و میانگین معدل سال سوم راهنمایی و نیم سال اول سال اول دبیرستان استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) نشان داد که بین دانشآموزان دختر موفق و ناموفق از لحاظ نوع سبکهای اسنادی (و خرده مقیاسهای آن) تفاوت معنیدار وجود دارد. به علاوه، خودناتوان سازی و خرده مقیاسهای آن در دانشآموزان ناموفق بالاتر از دانشآموزان موفق بود.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحلیل کوواریانس یکراهه، در متن مانکوا برای مقایسهی میانگینهای سبکهای اسنادی مثبت و منفی در دانشآموزان دختر موفق و ناموفق با کنترل هوش (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به مندرجات جدول 5، در فرضیهی 1-1-1، بین دانشآموزان موفق و ناموفق از لحاظ سبک اسنادی مثبت تفاوت معنیداری وجود دارد و این فرضیه در سطح 001/0>P معنیدار است و تأیید میشود.
نتایج تحلیل کوواریانس یکراهه، در متن مانکوا برای مقایسهی میانگینهای خرده مقیاسهای سبک اسنادی مثبت در دانشآموزان دختر موفق و ناموفق با کنترل هوش (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به مندرجات جدول 7، در فرضیهی 1-1-1-1، بین دانشآموزان موفق و ناموفق در بعد درونی-بیرونی سبک اسنادی مثبت، تفاوت معنیداری وجود دارد، این فرضیه در سطح 001/0>P معنیدار است و تأیید میشود.
خلاصهی نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری برای مقایسهی میانگینهای خرده مقیاسهای سبک اسنادی منفی، در دانشآموزان دختر موفق و ناموفق با کنترل هوش (به تصویر صفحه مراجعه شود) مندرجات جدول 8 نشان میدهند که بین میانگین گروهها در حداقل یکی از خرده مقیاسهای سبک اسنادی منفی تفاوت معنیداری وجود دارد.
نتایج تحلیل کوواریانس یکراهه، در متن مانکوا برای مقایسهی میانگینهای خرده مقیاس سبک اسنادی منفی در دانشآموزان دختر موفق و ناموفق با کنترل هوش (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به مندرجات جدول 9، در فرضیهی 1-2-1-1، بین دانشآموزان موفق و ناموفق در بعد درونی-بیرونی سبک اسنادی منفی، تفاوت معنیداری وجود دارد و این فرضیه در سطح 05/0>P معنیدار است و تأیید میشود.