چکیده:
هدف از این تحقیق بررسی نقش راهبردهای مقابلهای و سبکهای اسنادی در افت تحصیلی دانشجویان است. به منظور بررسی فرضیههای تحقیق 480 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلام شهر (162 پسر، 318 دختر) از طریق نمونهگیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، آزمون سنجش سبک اسناد اندرسون و آرنولت و پرسشنامه راهبردهای مقابلهای بیلینگز و موس بوده است همچنین معدل ترم گذشته دانشجویان به عنوان شاخص افت تحصیلی محسوب شده است . برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چند متغیره به روش گام به گام استفاده شد. نتایج حاصل نشان داد بین راهبردهای جلب حمایت اجتماعی، مهار جسمانی و مهار هیجانی با موقعیت شکست و همچنین بین بُعد پایدار-ناپایدار موقعیت شکست و ابعاد درونی- بیرونی،پایدار –ناپایدار و کلی- جزیی موقعیت موفقیت در پرسشنامه سبکهای اسنادی با افت تحصیلی همبستگی معنیداری وجود داشت. نتایج تحلیل رگرسیون نشان دهندهی نقش برجستهتر راهبردهای مهار جسمانی و مهار هیجانی و بُعد کلی- جزیی موقعیت موفقیت با افت تحصیلی بود. نتیجه تحقیق نشان داد که بین راهبرهای مقابلهای و سبکهای اسنادی با افت تحصیلی ارتباط معنیداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل نشان داد بین راهبردهای جلب حمایت اجتماعی، مهار جسمانی و مهار هیجانی با موقعیت شکست و همچنین بین بعد پایدار-ناپایدار موقعیت شکست و ابعاد درونی- بیرونی،پایدار –ناپایدار و کلی- جزیی موقعیت موفقیت در پرسشنامه سبکهای اسنادی با افت تحصیلی همبستگی معنیداری وجود داشت.
پژوهش پیپر 4 (2010)، نشان داد که دانشجویان با ناکارآمدی تحصیلی در رویارویی در - Campbell - Wibe - Frost, Marten, & Rosenblate - Piper مقابله با رویدادهای تنیدگیزا به علت آستانه تحمل پایین، به جای رویکرد شناختی مؤثر، از راهبردهای هیجانی ناکارآمد و اسنادهای بیرونی بهره میگیرند.
در مجموع با توجه به موارد فوق و با در نظر گرفتن اینکه افت تحصیلی، بیشتر به دنبال فشارهای روانشناختی انجام میگیرد و عنایت به این مسأله که راهبرهای مقابلهای و سبکهای اسنادی نقش مؤثری در واکنش فرد به رویدادهای تنیدگیزا دارند، و از طرف دیگر با توجه به شیوع بالای افت تحصیلی به خصوص در میان دانشجویان، مطالعه تحقیق در این زمینه ضروری و مهم به نظر میرسد.
- Friedman, Tucker, & Wingard - Roy همچنین مسأله اصلی این پژوهش، این است که سهم راهبردهای مقابلهای و سبکهای اسنادی به کار گرفته شده توسط دانشجویان در کارآمدی تحصیلی به چه میزان است.
تنیدگی و حتی شدت آن به خودی خود بد و سازش نایافته نیست بلکه مهم چگونگی مقابله با این شرایط است لذا، راهبردهایی که فرد برای مقابله انتخاب میکند جزیی از نیمرخ آسیبپذیری محسوب میشود اتخاذ خطمشی و راهبردهای نامناسب در مواجهه با عوامل تنیدگیزا میتواند موجب تشدید مشکلات شود در حالی که به کارگیری راهبرد صحیح مقابله میتواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.