چکیده:
هدف از انجام این پژوهش هنجاریابی آزمون هوشی دومینو 48 [D48] برای جامعهی دانشآموزان دبیرستانهای اهواز و بررسی روایی و پایایی این آزمون در جامعهی مورد نظر بود. بدین منظور به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تعداد 1008 دانشآموز شامل 502 دانشآموز دختر و 506 دانشآموز پسر از 24 دبیرستان انتخاب شدند. آزمون دومینو 48 به صورت گروهی در کلاسهای درس اجرا شد. بر اساس دادههای به دست آمده، برای گروههای سنی 15 تا 18 سال دختر و پسر، هنجارهای جداگانه تهیه شد. نتایج نشان دادند که آزمون دومینو 48 دارای روایی نسبتاً خوبی است. همبستگی این آزمون با ماتریسهای پیشرو استاندارد (SPM)، 56/ و با میانگین نمرههای درسی، 48/ به دست آمد. همچنین نتایج این مطالعه نشان داده است که آزمون مذکور از پایایی قابل قبولی برخوردار است. ضرایب پایایی با روش بازآزمایی با فاصلهی زمانی دو هفته 90/0 و با روش زوج- فرد و تصحیح با فرمول اسپیرمن- براون 91/0 به دست آمد. میانگین نمرههای پسران در آزمون D48 بطور معنیداری بیشتر از میانگین نمرههای دختران بوده است (001/>p).
خلاصه ماشینی:
"آزمون ساخته شده تنها - g factor - Spearman - General factor - Gustafson & Undheim - Carroll - Kuncel, Hezlett, & Ones - Kolz, McFarland, & Silverman - Walsh & Betz - Raven - Cattel - Anstey شامل دومینوها بود.
با توجه به مزایا و کاربردهای مختلف ذکر شده، - Due center De Psychologies appliqué [CPA] - piohot - Cantwel - Sigdem - Gough & Domino - Black - Vernon - Herson هنجاریابی این آزمون در گروههای سنی مختلف و بررسی خصوصیات روانسنجی آن، امکان استفاده از آن را میسر میسازد.
همبستگی نمرههای حاصل از - McKiernan - Chisom & Hones - Boyd & Ward - Lightsey - Brown - Drevillon - Morales - Standard Progressive Matrices - penrose - kourt آزمون ماتریسهای ریون در یک نمونه 288 نفری از گروههای سنی مختلف با مقیاس کامل نمرههای هوشی وکسلر بزرگسالان (تجدیدنظر شده) بین 74/0 تا 84/0 گزارش شده است (الیری، راسج و جاستلو 1 ، 1991).
بحث و نتیجهگیری هدف از انجام این پژوهش، تهیه هنجارهای مناسب برای آزمون 48D، جهت سنجش هوش کلی دانشآموزان دبیرستانی شهر اهواز (سنین 15 تا 18 سال) و بررسی خصوصیات روانسنجی آزمون مذکور بوده است.
مقایسهی نمرههای دختران و پسران اهوازی در آزمون 48D نشان داده است که پسران بطور قابل ملاحظهای بر دختران برتری دارند (001/0>P) در پژوهشهای انجام شده در فرانسه از سنین 13 تا 15 سال نمرههای دختران بیشتر از پسران بوده است، اما از 16 تا 24 سال پسران برتری داشتهاند (به نقل از بلک، 1961، ص 11)."