چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر لمس درمانی و آرمیدگی عضلانی بر اضطراب امتحان و امواج مغزی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران بود. جامعه آماری این تحقیق شامل دانشجویان داوطلب شاغل به تحصیل این دانشگاه در سال تحصیلی 88-87 بود. جهت انتخاب نمونه مورد مطالعه، از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شده است. حجم نمونه شامل 40 نفر (10 نفر گروه لمس درمانی، 10 نفر گروه آرمیدگی عضلانی، 10 نفر گروه کنترل دارای اضطراب امتحان و 10 نفر گروه کنترل عادی) بود. این افراد پس از تشخیص بر اساس نمرات مقیاس اضطراب امتحان ساراسون، به صورت تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش، مقیاس اضطراب امتحان ساراسون و دستگاه موج نگار مغزی بود. برای آزمون فرضیههای پژوهش از یک طرح شبه آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. به منظور بررسی و تحلیل فرضیههای پژوهش، از آزمون تحلیل واریانس نمرات اختلافی استفاده شد. نتایج نشان داد بین گروه آرمیدگی عضلانی و گروه کنترل در متغیرهای اضطراب امتحان و فعالیت امواج مغزی تفاوت معناداری وجود داشته است، در حالی که تفاوت میان گروه لمس درمانی و گروه کنترل معنادار نبوده است. به عبارتی روش لمس درمانی نتوانسته است اضطراب امتحان آزمودنیها را به طور معناداری کاهش دهد و بر فعالیت مغزی آزمودنیها تأثیر معناداری داشته باشد، در حالی که روش آرمیدگی عضلانی اضطراب امتحان آزمودنیها را به طور معناداری کاهش داد، و همچنین موجب افزایش فعالیت موج مغزی تتا شده است. بنابراین از آنجا که روش آرمیدگی عضلانی در کنترل و کاهش اضطراب امتحان و نشانههای جسمانی ناشی از آن مؤثر بوده است، از این روش درمانی میتوان در کاهش اضطراب امتحان بهره برد.
خلاصه ماشینی:
مطالعات متعددی تأثیرگذاری بالینی - Walach Rilling & Engelke - Orbach, Lindsay, & Grey - Coan & Allen - Smit, Posthuma, Boomsma, & Geus - Crost, Pauls, & Wacker - Lewis, Weekes, & Wang تکنیک آرمیدگی عضلانی را در درمان مشکلات پزشکی و روانپزشکی نشان دادهاند (کنراد و روت 1 ، 2007، آرنتز 2 ، 2003).
با وجود مباحث و ابهامات حول مفهوم میدان انرژی، سازمان تشخیص پرستاری آمریکای شمالی 6 (1994، به نقل از اوماتونا و پریجماکاک، اسپنسر، استنویک و مت هینسن 7 ، 2002)، اختلال یا آشفتگی میدان انرژی را به عنوان یک تشخیص - Conrad & Roth - Arntz - Bedell - National Center for Complementary and Alternative Medicine - De Busk & Radler - American Nursing Diagnosis Association - O’Mathúna, Pryjmachuk, Spencer, Stanwick, & Matthiesen طبقهبندی نموده و آن را به عنوان اختلال و آشفتگی جریان انرژی احاطه کنندهی وجود شخص تعریف کرده که ناشی از عدم هماهنگی بدن، ذهن، و روح یا روان است.
ولی صرف نظر از تقدم، این دو مؤلفه در ایجاد اضطراب - Adams & Wright - Jonas & Crawford - Krieger - Gomes, Da silva, & Araujo - Kemper, Kelly, & Erica - Lin,Taylor & Fann - Cox & Hayes - Simington & Laing - Olsen & Sneed - Gagne & Toye - Zolfaghari, Hazrati, & Sameh امتحان به صورت یک چرخه عمل میکنند که ظهور هر کدام از این مؤلفهها، شکلگیری مؤلفه دیگر را به دنبال خواهد داشت و در نهایت تعامل این دو مؤلفه با یکدیگر اضطراب امتحان را به وجود خواهد آورد.